EUs kritik av visstidsanställningar befogad

Sveriges regering tillåter missbruk av visstidsanställningar. Det anser EU-kommissionen som idag har kommit med ett motiverat yttrande mot Sverige för brott mot EUs direktiv mot visstidsanställningar. Det är TCO som har tagit initiativ i frågan.

- Jag tycker det är bra att EU, liksom vi, står på de visstidsanställdas sida och driver på svenska regeringen att göra något åt problemet med att arbetsgivare tillåts stapla vikariat och korta anställningar. Många fler borde ha rätt till tillsvidareanställningar, säger Britta Lejon, ordförande i Fackförbundet ST.

Givetvis är det ibland motiverat med visstidsanställningar exempelvis vid säsongsarbete. TCOs statistik visar att 65 000 personer i Sverige har varit visstidsanställda fem år eller längre hos samma arbetsgivare. Det är den typen av missbruk som vi vänder oss emot. Tråkigt nog visar SCBs statistik att den statliga sektorn sämst i klassen när det gäller att erbjuda tillsvidareanställningar.

- Nu är det upp till bevis för regeringen om de står för arbetslinjen. Regeringen har nu två månader på sig att ändra lagstiftningen för att den ska stämma överens med EUs krav. Från STs sida vill vi se övre sammanlagd tidsgräns på tre år om den anställde har varit hos samma arbetsgivare i fem år, sen ska man ha rätt till en tillsvidareanställning, avslutar Britta Lejon.

För mer information kontakta Sofia Johansson, pressekreterare, på telefon 070-314 52 73 eller via sofia.johansson@st.org

Fackförbundet ST är det största facket inom statlig verksamhet. För mer information se www.st.org