Facket och arbetsgivarna i EU överens om hur våld inom tågtrafiken ska minska

Inom den sociala dialogen i EU har facket, European Transport Workers Federation, och arbetsgivarna, Community of European Railway and Infrastructure Companies, kommit överens om en rekommendation för att minska hot och våld mot anställda inom tågtrafiken. Fackförbundet ST har deltagit i projektgruppen som har arbetat fram överenskommelsen.

- För ST är det en prioriterad fråga att arbeta med förbättrad arbetsmiljön. Vi är nöjda med att vi har kunnat komma överens med arbetsgivarna inom EU om vilka insatser som behövs för att minska hot och våld inom tågtrafiken, säger Britta Lejon, förbundsordförande för Fackförbundet ST.

Det är ett stort arbetsmiljöproblem inom järnvägen med hot och våld, inte bara i Sverige utan över hela Europa. Problemet uppstår när tågpersonal ska kontrollera biljetter, tillrättavisa resenärer på tågen eller i samband med stopp vid tågstationer. Då utsätts tågpersonalen av hot eller våld från resenärer. Det är ett fysiskt och psykiskt problem för personalen. Dessutom drabbar det andra resenärer eftersom förseningar och stopp ofta blir följden. För tågbolagen blir det ökade kostnader.

Konkret handlar rekommendationerna om att öka medvetenheten bland arbetsgivare och resenärer om vilken utsatt situation som tågvärdar arbetar i. Det ska också inrättas ett gemensamt sätt att rapportera incidenter. Idag har enskilda bolag olika system och kriterierna är olika vilket gör det svårt att få fram tillförlitlig statistik. En tredje rekommendation är att det i offentliga upphandlingar ska ställas krav på anbudsgivaren att den ska redogöra för hur denne ska hantera personalens och passagerarnas säkerhet.

- På hemmaplan i Sverige har vi en gemensam arbetsgrupp med Seko och Almega där vi arbetar mot hot och våld inom tågtrafiken. Givetvis är detta är bra underlag också för oss och för möjligheten att nå konkreta förslag om förbättringar, avslutar Britta Lejon.

För mer information kontakta Sofia Johansson, pressekreterare, på telefon 070-314 52 73 eller via sofia.johansson@st.org.

Fackförbundet ST är det största facket inom statlig sektor och har idag nästan 90 000 medlemmar. För mer information se www.st.org