Fackförbund i statlig sektor växlar yrkande med Arbetsgivarverket

Det fackliga förhandlings- och samverkansorganet OFR/ S, P, O* har idag växlat yrkande med Arbetsgivarverket. Vi utgår från att det blir siffror i avtalet och vi vill se löneökningar som är lika stora som för andra branscher. Det så kallade märket ligger på 6,8 procent på 3 år.

-  Utöver löneökningarna är stapling av visstidsanställningar en viktig fråga för oss i år. På många ställen inom staten så staplas visstidsanställningar på varandra. Vi vill att en visstidsanställning ska omvandlas till en tillsvidareanställning efter tre år, säger Åsa Erba-Stenhammar, förhandlingsledare för OFR/ S, P, O.

För att främja en god arbetsmiljö och ett öppet klimat som stöttar en väl fungerande demokrati krävs en långsiktig trygghet för dem som är anställda i statens och medborgarens tjänst.

OFR/ S, P, O har dessutom följande yrkanden:

• Alla ska garanteras en löneutveckling
  • Alla ska ha inflytande över sin lön
  • Förbättrat stöd vid lokal oenighet om lön
  • Trygghetsavtal även för gruppbefäl, soldater och sjömän
  • Föräldrapenningtillägg även för de tio första dagarna vid barns födsel
  • Förbättrade restidsavtal

Avtalet berör cirka 100 000 anställda inom staten. Det nuvarande avtalet löper ut 30 september 2013.

För mer information, välkommen att kontakta:
Sofia Johansson, pressansvarig ST, på telefon 070-314 52 73
Daniel Skoglund, pressansvarig Officersförbundet, på telefon 076-525 40 85
Ulrica Nordström, kommunikatör Polisförbundet, på telefon 070-399 86 00

*OFR/Statstjänstemän, Poliser, Officerare är ett förhandlande samverkansorgan
för åtta självständiga fackförbund inom statlig sektor som tillsammans organiserar cirka 100 000 anställda. Medlemmarna finns inom Fackförbundet ST, Polisförbundet, Officersförbundet, Lärarförbundet, Vårdförbundet, Försvarsförbundet, Tull-Kust och Ledarna.