Fackförbundet ST i Almedalen

Fackförbundet arrangerar tre seminarier i Almedalen. Välkommen att delta.

Styrning och ledning för statlig service i världsklass

Måndag 29 juni kl. 10:00 - 11:00

Plats: TCO-parken, Länsstyrelsens trädgård, Strandgatan 1
Arrangör: Fackförbundet ST

Staten står inför en stor rad förändringar och utmaningar. Efter en lång tid av new public management (NPM) vill regeringen hitta nya styrmodeller där professionerna ges större utrymme att göra ett bra jobb. Vilka problem löser det och vilka nya kommer till? Blir kvaliteten i verksamheten högre? Finns det något i NPM som är värt att utveckla eller ska allt skrotas? Vad säger forskarna, utredarna och politikerna? Välkommet till ett aktuellt och spännande seminarium om hur vi utvecklar samhällsdemokrati och service i staten.

Medverkar gör Ardalan Shekarabi, civilminister. Shirin Ahlbäck Öberg, docent och lektor, Uppsala universitet. Mats Sjöstrand, fd GD och statlig utredare. Britta Lejon, förbundsordförande, Fackförbundet ST.

Moderator är Alexander Armiento, chefredaktör, Publikt.

Arbetslivets digitalisering – en möjlighet?

Tisdag 30 juni kl: 8:30 – 9:30
Plats: TCO-parken
, Länsstyrelsens trädgård, Strandgatan 1
Arrangör: Fackförbundet ST,Vision och Förenade Liv

Kom och lyssna till Digitaliseringskommissionens ordförande som berättar hur digitaliseringen påverkar arbetsmiljön. Vi presenterar en undersökning om vilka möjligheter och fallgropar som Fackförbundet STs och Visions medlemmar ser med mer teknik. En ökad digitalisering kräver bättre styrning och samordning och det gäller att ta tillvara medarbetarnas kompetens vid införandet av nya digitala lösningar. Det leder också till störst nytta för medborgarna.

Medverkar gör Raimo Pärssinen, Arbetsmarknadsutskottets ordförande. Jan Guliksen, ordförande, Digitaliseringskommissionen. Veronica Karlsson, förbundsordförande, Vision. Britta Lejon, förbundsordförande, Fackförbundet ST. Sari Zander, vd, Förenade Liv.

Moderator är Alexander Armiento, chefredaktör, Publikt.

Blir landsbygden statens brain drain?

Tisdag 30 juni kl: 10:00 - 11:00

Plats: TCO-parken
, Länsstyrelsens trädgård, Strandgatan 1
Arrangör: Fackförbundet ST

Var ska den statliga servicen finnas? Regeringen förespråkar att verksamhet ska flytta till mindre orter. Men myndigheterna väljer att centralisera. Vad innebär det för landsbygdens tillväxt? Kommer god statlig service finnas för alla i hela Sverige – eller blir den förbihållen de som bor i städer?

Medverkar gör Terese Bengard, verksamhetschef, Hela Sverige ska leva. Lars Stjernkvist, kommunalråd i Norrköping. Britta Lejon, förbundsordförande, Fackförbundet ST. Per Tryding, vice VD, Handelskammaren Sydsverige. Herman Sundqvist, skogschef, Sveaskog.

Moderator är Alexander Armiento, chefredaktör Publikt.

För mer information kontakta Sofia Johansson, pressekreterare, på telefon 070-314 52 73 eller via sofia.johansson@st.org

Fackförbundet ST är det största facket inom statlig verksamhet. För mer information se www.st.org