Fackförbundet ST kommenterar den nya rikspolischefen: Vi ser fram emot ett bra samarbete

Idag utsåg regeringen Dan Eliasson till rikspolischef. Fackförbundet ST ser fram emot ett konstruktivt samarbete för att skapa en modern polisorganisation.

ST inom polisväsendet välkomnar den nye rikspolischefen till den nya polismyndigheten och ser fram emot ett konstruktivt samarbete när det gäller utvecklingsarbetet av den nya myndigheten.

- Vi vet att vi har mycket att bidra med när det gäller att skapa en effektiv och modern polisorganisation genom att man nyttjar de civilanställda resurserna på ett bättre sätt än idag. Vi tror också att vi har kommit en bra bit på väg genom besluten om en ny arbets- och delegationsordningar som ger myndigheten möjlighet att bättre tillvarata individernas kompetens. Detta genom att istället för, som det hittills varit, titeln fått styra, säger Karin Svenning, ordförande för Fackförbundet STs medlemmar inom polisväsendet, i en kommentar till att regeringen idag utsett Dan Eliasson till rikspolischef.

Hon hoppas också att ST inom en snar framtid får möjlighet att presentera sina idéer för den nye rikspolischefen och att de hittar ett bra forum för ett konstruktivt samarbete framöver.

Dan Eliasson är idag generaldirektör för Försäkringskassan.

För mer information kontakta: Karin Svenning, ordförande ST inom Polisväsendet tel: 010-563 94 41

Fackförbundet ST är det största facket inom statlig sektor och har idag nästan 90 000 medlemmar. För mer information se www.st.org