Fackförbundet ST kommenterar vårbudgeten: Svagt om Försäkringskassan

När regeringen på onsdagen presenterar vårbudgeten saknas besked om besparingar på Försäkringskassan.

-         Vårbudgeten hade varit ett utmärkt tillfälle för regeringen att dra tillbaka besparingskraven på Försäkringskassan som innebär att servicekontoren måste stänga. Det har man inte gjort. Istället pratar regeringen om goda statsfinanser och skyller det lidande som drabbar enskilda försäkrade på Försäkringskassans anställda. Det är svagt av regeringen att avsäga sig politiskt ansvar i frågan. Konsekvensen är en fortsatt ohållbar situation för såväl de anställda på Försäkringskassan som de försäkrade, säger Britta Lejon, vice ordförande i Fackförbundet ST.

För ytterligare information, kontakta Fackförbundet ST:

Malin Brikell, STs presstjänst, tfn: 070-314 52 73

Fackförbundet ST är det största facket inom det statliga området. Vår styrka är en fackförening - en arbetsplats. Vi är fackliga experter på statlig verksamhet. Vi har idag nästan 100 000 medlemmar inom statliga myndigheter, verk, bolag, universitet, högskolor och statsunderstödda stiftelser. Prenumerera på STs pressmeddelanden! Anmäl dig under "Press" på www.st.org