Fackförbundet ST vann tvist i AD idag

Arbetsdomstolen har idag meddelat dom i målet mellan Fackförbundet ST och Försäkringskassan. Uppsägningen av STs medlem ogiltigförklaras och medlemmen får ett skadestånd på 30 000 kronor.

Målet gällde en medlem i ST som arbetade på Försäkringskassan i Skellefteå. Hon har handlagt tillfällig föräldrapenning och vid 18 tillfällen har det handlat om ärenden som rör hennes anhöriga. De anhöriga har inte gynnats ekonomiskt. Under medlemmens anställning har hon handlagt över 90 000 ärenden och presterat på en nivå högt över medel.

-Jag är så klart glad över att medlemmen har får rätt och fått tillbaka sitt arbete. Det här fallet visar att Försäkringskassan har gått för hårt fram när de per automatik ger anställda sparken på grund av otillåtna slagningar. I fortsättningen måste Försäkringskassan, och alla andra myndigheter, göra individuella bedömningar och också titta på den anställdes lämplighet att fortsätta sitt arbete, säger Britta Lejon, ordförande i Fackförbundet ST.

Arbetsdomstolen går på STs linje, att vår medlem har brustit då hon inte vidtagit en jävskontroll och hennes agerande förtjänar kritik men att det inte var rätt att säga upp henne. Även om det inte ursäktar medlemmens agerande ska bristen i jävskontroll ses i ljuset av ett mycket högt arbetstempo som premierats av Försäkringskassan. Arbetsdomstolen konstaterar även att det funnits möjlighet till löneavdrag eller varning. Det är ett synsätt som delades av personalföreträdarna i Försäkringskassans personalansvarsnämnd som redan när beslutet togs reserverade sig mot beslutet att säga upp kvinnan och förordade löneavdrag.

För mer information kontakta Sofia Johansson, pressekreterare, på 070-314 52 73 eller via sofia.johansson@st.org.

Fackförbundet ST är det största facket inom statlig verksamhet. För mer information se www.st.org