Fackförbundet STs kommentar till avreglering av persontrafiken: Varför så bråttom?

Regeringen vill att tågmarknaden ska vara avreglerad till år 2010. Detta framgår av en proposition som lades fram idag.

- Regeringen borde ha helheten klar för sig innan man stressar fram en avreglering. Det finns ännu inga lösningar i ett flertal viktiga frågor, så som vilka metoder som ska användas för att fördela tiden på spåren och vilka principer som ska gälla för fordon och fordonsunderhåll, säger Britta Lejon, vice ordförande i Fackförbundet ST. - Om en avreglering av tågmarknaden ska genomföras borde detta ske samordnat med resten av Europa så att SJ får samma möjligheter att konkurrera på andra länders hemmamarknad som deras statliga tågbolag nu får i Sverige, säger Britta Lejon. Fackförbundet ST har tidigare lyft behoven av ett sammanhållet nationellt ansvar för infrastrukturen. Vi anser att transporter ska befrämja utvecklingen av samhället och underlätta människors vardag. Detta ska gälla oavsett var i Sverige man verkar eller bor och oavsett om det finns företagsekonomiska förutsättningar. ST ser en risk att avregleringen förstärker nackdelarna för de olönsamma sträckorna. - I avregleringar av andra marknader har vi sett att de statliga bolagen blir lämnade med de olönsamma delarna medan de privata kan välja ut guldkornen. Konkurrensen måste ske på lika villkor i fortsättningen. Det får inte heller bli en konkurrens som bygger på att klimatfrågorna, arbetsmiljön, säkerheten eller kvaliteten tummas på, säger Britta Lejon. - Jag undrar om avregleringen är regeringens svar på dagens tillkortakommanden med bland annat för lite underhåll och spårbrist, säger Britta Lejon. För ytterligare information, kontakta Fackförbundet ST: Britta Lejon, vice ordförande, tfn. 073-530 88 64 Karin Morild, utredare, tfn. 070-669 18 27 Malin Brikell, pressekreterare, tfn. 070-307 71 77