Fler visstidsanställda får trygghet

Idag har Fackförbundet ST tecknat ett nytt omställningsavtal med Arbetsgivarverket som berör 250 000 anställda i staten. Arbetsgivarverket sa upp det gamla avtalet för cirka ett år sedan. Sedan dess har ST strävat efter att fler med otrygga anställningar skulle omfattas av avtalet.

Staten är den sektor som har högst andel anställda med visstidsanställningar, nästan en fjärdedel av alla anställda har otrygga anställningar. Det är inte bra vare sig för individer eller för samhället.

-  Jag är nöjd med att vi har lyckats få fler visstidsanställda att omfattas av trygghet när anställningen löper ut. Vi har ett av få avtal på arbetsmarknaden som ger stöd till ett nytt jobb även för visstidsanställda, säger Britta Lejon, ordförande i Fackförbundet ST.

Omställningsavtalet träder in när anställda riskerar arbetslöshet. Avtalet skiljer mellan de som blir uppsagda på grund av arbetsbrist, för dem är villkoren i stort oförändrade, och mellan de vars anställning löper ut. Tidigare behövde visstidsanställda inom staten ha tre års anställningstid för att omfattas av avtalet, det kommer framöver att vara två år. Det är Trygghetsstiftelsen som står för stödet vid arbetslöshet och de är mycket framgångsrika, över 95 procent har löst sin situation efter två års stöd.

- Tyvärr får doktoranderna vissa försämringar. Jag är ändå glad att Arbetsgivarverket till sist lyssnade på våra argument och likställer doktorander med andra som har en visstidsanställning. Det innebär bland annat att de har möjlighet att få a-kasseutfyllnad i två månader efter en kvalificeringstid. Det är viktigt att Sveriges yngre forskare får anständiga villkor, avslutar Britta Lejon.

Det nya omställningsavtalet gäller från 1 januari 2015. Vissa övergångsregler från gamla avtalet gäller till slutet av 2016.

För mer information kontakta Sofia Johansson, pressekreterare, på telefon 070-314 52 73 eller via sofia.johansson@st.org

Fackförbundet ST är det största facket inom statlig verksamhet. För mer information se www.st.org