Flygledningen ska inte avregleras för att ge anställda sämre villkor

Trafikutskottet har idag haft en hearing om flygledningens framtid. Flygledningen är sedan 2010 konkurrensutsatt. Trafikutskottet ordnade idag hearingen eftersom det finns frågetecken kring hur det fungerar och de överväger att återreglera vissa delar.

Vid dagens hearing framkom att arbetsvillkoren inom flygtrafiken, exempelvis pensionsålder och semester, påverkar konkurrenssituationen mellan olika bolag. Luftfartsverket sa vid hearingen att de såg försämrade arbetsvillkor som ett argument för att bolagisera deras konkurrensutsatta del.

-Konkurrensutsättning ska inte ske på bekostnad av anställdas anställningsvillkor. Det är en sak mellan parterna på arbetsmarknaden. Vi ska värna den svenska modellen och det hoppas jag också är riksdagens ambition, säger Britta Lejon, ordförande i Fackförbundet ST.

Anledningen till bolagisering av statlig verksamhet ska inte vara sämre avtal, arbetsmiljö eller anställningsvillkor för de anställda. Politiska beslut om bolagisering bör istället utgå från andra överväganden, exempelvis utifrån förväntade kvalitetsförbättringar, ökad tillgänglighet eller andra effektiviseringar.

För mer information kontakta Sofia Johansson, pressekreterare, på telefon 070-314 52 73 eller via sofia.johansson@st.org

Fackförbundet ST är det största facket inom statlig sektor. För mer information se www.st.org