Försäkringskassan i kris

Försäkringskassan har allvarliga problem. Människor får vänta på sina pengar, de anställda mår dåligt och unga vill inte arbeta på Försäkringskassan. Detta beror på omorganisationer, ständiga förändringar av regler i försäkringssystemen och kraftiga ekonomiska neddragningar.

- Regeringen måste ta sitt ansvar och skjuta till mer pengar, annars kommer människor att drabbas hårt. Ytterst riskeras hela trygghetssystemet. Beräkningar visar att under 2009 krävs drygt 1 miljard i extra anslag, säger Annette Carnhede, ordförande i Fackförbundet ST. 45 procent av de anställda vid Försäkringskassan arbetar över varje vecka. 47 procent möter varje vecka kritik och besvikelse från människor de har till uppgift att hjälpa, 16 procent utsätts för våld eller hot. 39 procent anser att man inte klarar myndighetsuppdraget från riksdag och regering. Ändå planeras neddragningar motsvarande nästan var fjärde anställd, eller 3 500 färre årsarbetare jämfört med 2006. - Genom hårt slit lyckas de anställda idag klara omkring nio av tio utbetalningar i tid. Men alltför många får ändå vänta för länge på sina pengar, och personalen sliter ut sig. Situationen är ohållbar – nu måste regeringen sluta ducka bakom Försäkringskassans personal, säger Annette Carnhede. Bland de unga (under 35 år) som idag är anställda på Försäkringskassan tycker 63 procent att staten inte lever upp till förväntningarna som arbetsgivare. 46 procent vill helst lämna staten för att jobba någon annanstans. 98 procent av de unga anställda har berörts av omorganisationen, men 59 procent ansåg att situationen blev sämre efter omorganisationen medan endast 12 procent tyckte att det blev bättre. Bland unga akademiker i hela Sverige tyckte bara 10 procent att Försäkringskassan var en attraktiv arbetsgivare. - Siffrorna bekräftar och förstärker bilden av en myndighet i kris. De ungas svar förskräcker särskilt inför framtiden: hur ska man kunna rekrytera personal med rätt kompetens till så viktiga jobb, om bilden är så negativ, säger Roger Syrén, utredare på Fackförbundet ST. För ytterligare information, kontakta Fackförbundet ST: Annette Carnhede, förbundsordförande, tfn. 070-641 12 15 Roger Syrén, utredare, tfn. 070- 600 51 24 Malin Thalin, pressekreterare, tfn. 070-314 52 73 Övrig information: På torsdag håller riksdagens socialförsäkringsutskott en öppen utfrågning om Försäkringskassan. Med anledning av detta, och mot bakgrund av att den allvarliga situationen Försäkringskassan fått stor uppmärksamhet under en tid, presenterar fackförbundet ST rapporten Vad händer med Försäkringskassan? Rapporten bifogas.