Fortsatta neddragningar på Migrationsverket

I dag meddelade Migrationsverket om ytterligare neddragningar inom mottagningsverksamheten. Från januari 2018 föreslås cirka 1900 anställda minska till cirka 900 till december 2018.

Detta påverkar samtliga regioner inom Migrationsverket. Fackförbundet STs avdelning inom verket har tagit emot information om detta och nu väntar förhandlingar med arbetsgivaren. Tidigare har Migrationsverket meddelat att drygt 1 200 jobb ska bort inom Migrationsverkets asylprövning men förhandlingarna kring detta är ännu inte avslutade.

Fackförbundet STs avdelning inom Migrationsverket är kritiska mot arbetsgivarens sätt att hantera situationen.

- Trots att arbetsgivarens förslag inte är färdigförhandlade informeras medarbetare inom olika regioner om specifika planer på neddragningar och avveckling. Samtidigt som det finns regioner som håller sig till ordningen och avvaktar med detaljerna, berättar Magnus Blomqvist, ledamot i styrelsen för ST inom Migrationsverket.

- Det är allvarligt att vissa arbetsgivarföreträdare går vidare utan att frågorna är färdigförhandlade och att Medbestämmandelagen inte respekteras. Vi upplever en arbetsgivare som går i otakt med sig själv, vilket skapar oro och osäkerhet hos våra medlemmar samtidigt som förtroendet för arbetsgivaren kraftigt försämras, fortsätter han

Fortfarande finns oklarheter i centrala och viktiga frågor som, bland annat, kretsläggning och turordningskretsar.

- Vi kräver en bättre central samordning i omställningsarbetet och avvecklingsplan. Medlemmarna förtjänar en ordnad process och tydliga besked, avslutar Magnus Blomqvist.

För mer information kontakta: Lars Pauli, pressansvarig Fackförbundet ST tel 070 - 314 52 73 eller Magnus Blomqvist, fackligt förtroendevald ST inom Migrationsverket tel 010-485 69 45

Fackförbundet ST är det största facket inom statlig sektor och har idag över 95 000 medlemmar. För mer information se www.st.org