Generationsskifte för ekonomer i staten

De närmaste åren går 800 statligt anställda ekonomer i pension. Inom tio år har ytterligare drygt 1 200 statsanställda ekonomer gått i pension. En undersökning som Fackförbundet ST har beställt visar dock att 66 procent av de unga statsanställda ekonomerna vill byta till en privat arbetsgivare. De främsta anledningarna är att privata arbetsgivare anses erbjuda bättre lön, bättre karriärmöjligheter och större utmaningar.

- För att vända utvecklingen måste statliga arbetsgivare erbjuda unga ekonomer det de helst vill ha: intressanta arbetsuppgifter, personlig utveckling, karriärmöjligheter och bra lön, säger Annette Carnhede, ordförande i Fackförbundet ST. De äldre ekonomernas pensionsavgångar leder till ett stort rekryteringsbehov av erfarna ekonomer, vilket i sin tur öppnar karriärvägar för yngre ekonomer inom staten, samtidigt som de yngres platser måste fyllas av nya ekonomer. För staten är det således viktigt att både kunna attrahera befintliga ekonomer att stanna kvar och göra karriär inom staten och att locka nya. Lön och arbetsuppgifter är två stora orsaker till missnöje bland de statligt anställda unga ekonomerna. Nästan var femte, 17 procent, är missnöjda med de arbetsuppgifter man har i förhållande till sin utbildning. 50 procent är även missnöjda med sin lön i förhållande till sin arbetsinsats. Den genomsnittliga månadslönen för unga ekonomer i staten är 24 450 kronor. Undersökningen visar även att det som främst lockar unga ekonomistuderande till staten är möjligheten att göra nytta för samhället; 48 procent, att det finns intressanta jobb i staten; 40 procent, och trygghet; 53 procent. - På sikt hotas rättssäkerhet och demokrati om inte staten kan rekrytera kompetenta personer. Vi föreslår utvecklingskontrakt för alla anställda, tydliga karriärvägar och konkurrenskraftiga löner, säger Annette Carnhede. För ytterligare information, kontakta Fackförbundet ST: Annette Carnhede, förbundsordförande, tfn. 070-641 12 15 Roger Syrén, utredare, tfn. 070-600 51 24 Övrig information Undersökningen omfattar 1 000 statsanställda unga akademiker och 1 000 högskolestudenter. Omkring 25 procent av de tillfrågade är ekonomer. Rapport kring unga ekonomer i staten bifogas.