Gertrud Larsson får STs arbetslivspris 2012

I dag delas STs arbetslivspris ut och i år går det till dramatikern Gertrud Larsson. Hon har i flera pjäser lyft fram statstjänstemannarollen, nu senast i föreställningen Den flygande handläggaren som handlar om Försäkringskassan. STs arbetslivspris består av 25 000 kronor och ett diplom.

Gertrud Larsson är dramatiker, regissör och komiker och född 1972 i Kristianstad. Hon gick Dramatiska institutets dramatikerlinje 2001 – 2004. Gertrud Larsson har tidigare skrivit en pjäs om Migrationsverket, Asylshopping, och skriver nu på en pjäs för Uppsala Stadsteater om SJ. Den 18 januari har Den flygande handläggaren nypremiär på Folkteatern i Göteborg.

Media är välkomna att delta vid prisceremonin idag, 21 november, klockan 16.30. Den äger rum på Barkaby gård och en scen ur Den flygande handläggaren kommer att spelas upp.

- Det är fantastiskt roligt att få dela ut STs arbetslivspris till Gertrud Larsson som med en sådan träffsäkerhet skildrar våra medlemmars vardag. Hon bidrar till att statstjänstemannens roll problematiseras och med humor visar hon hur komplext det kan vara när politiska beslut ska förverkligas, säger Britta Lejon, ordförande i Fackförbundet ST.

Motiveringen lyder ”Dramatikern Gertrud Larsson tilldelas STs arbetslivspris för att hon i teaterns form levandegör moraliska dilemman i det offentliga uppdraget.

Gertrud Larsson har i flera pjäser lyft fram statstjänstemannarollen, senast i föreställningen Den flygande handläggaren som spelats för utsålda hus på Uppsala Stadsteater.

Det som utmärker Gertrud Larssons dramatik är att hon bygger sina pjäser på djupdykningar i de miljöer hon dramatiserar. Våren 2004 besökte hon Migrationsverket vilket resulterade i pjäsen Asylshopping. Inför pjäsen Den flygande handläggaren intervjuade hon anställda på Försäkringskassan för att lära känna Försäkringskassan inifrån samtidigt som hon läste utredningar och rapporter om verksamheten.

Med humor och nattsvart satir visar hon på de absurda och förskräckande effekter politiska skrivbordsbeslut kan få i praktisk tillämpning. Verkligheten överträffar dikten och åskådaren tror knappt sina öron och ögon. Kan detta verkligen vara sant – och det är det!

Hennes pjäser når ut till grupper långt utanför arbetsplatsernas väggar och skapar insikt i hur den enskilde handläggaren slits mellan kraven från politiker och chefer och medborgarnas behov av stöd och service. De upprör och engagerar, och bidrar förhoppningsvis till en mer nyanserad bild av vad som händer med de svenska myndigheterna. Ingen som har sett Gertrud Larssons föreställning om handläggarens dilemma lämnar teatern oberörd.

Gertrud Larssons engagemang för alla dem som har att verkställa politiska beslut framgår tydligt i hennes pjäser”

För mer information kontakta Sofia Johansson, pressekreterare, på telefon 070-314 52 73 eller via sofia.johansson@st.org

Fackförbundet ST är det största facket inom statlig sektor. För mer information se www.st.org