Idag förhandlar ST (OFR/S, P, O) med Arbetsgivarverket om villkor för anställda vid myndighetsflytt

Idag förhandlar ST – inom förhandlingsorganisationen OFR/S,P,O) med Arbetsgivarverket om villkor för statligt anställda vid flytt av myndighetsjobb.

-Vi tycker att det är positivt att vi tillsammans med Arbetsgivarverket avsatt mycket tid. Det tyder på att de är intresserade av att hitta en lösning, säger STs förhandlingschef Åsa Erba-Stenhammar.

Anledningen till dagens förhandling är att regeringen sedan tidigare beslutat om att flytta tusentals statliga myndighetsjobb. En dom i Arbetsdomstolen (AD) slog efter det fast att de anställda som inte kan följa med till den nya jobborten måste säga upp sig själva.

• Att inte ha möjlighet att flytta 50-60 mil från hemorten och sedan straffas med avstängning från a-kassan i 50 dagar på grund av en framtvingad egen uppsägning är orimligt.  Varför ska statligt anställda ha sämre villkor är privat anställda? Dessutom blir verksamheten lidande. Det drabbar medborgarna som får sämre service, anser Åsa Erba-Stenhammar.
  • Vi förhandlar nu med Arbetsgivarverket i syfte att stärka villkoren för våra medlemmar och deras anhöriga som drabbas negativt av regeringens myndighetsflyttar. Vi vill få till en bättre reglering av individens villkor. Kan man inte följa med när myndigheten flyttar ska det jämställas med att förlora jobbet. Ingen ska tvingas att säga upp sig själv med stora ekonomiska konsekvenser som följd, avslutar Åsa Erba-Stenhammar.

Förhandlingen är gemensam för samtliga fackförbund inom staten, Seko, Saco-S, OFR/S, P, O.

För mer information kontakta Marie Martinsson, STs pressansvarige på mobilnr: 070-314 52 73, eller e-post: press@st.org

Fackförbundet ST är det största facket inom statlig sektor. För mer information se www.st.org