Kommentar till att Migrationsverkets GD slutar

Idag har Migrationsverkets generaldirektör Anders Danielsson meddelat att han lämnar myndigheten och går vidare till andra arbetsuppgifter. Det är nu regeringens uppgift att utse en ny generaldirektör.

- För att styra och utveckla Migrationsverket på bästa sätt är det nu viktigt att fokusera på ledarskapet vid rekryteringen av en ny generaldirektör. Myndigheten har en komplex verksamhet, säger Sanna Norblad, ordförande för ST inom Migrationsverket.

Det är en hög personalomsättning på Migrationsverket och myndigheten måste göra förbättringar för att behålla sin personal.

- Vi i facket ser fram emot ett bra fackligt samarbete med nästa generaldirektör och att vi tillsammans ska åstadkomma en bättre arbetsmiljö. Det finns många kompetenta medarbetare på Migrationsverket som vill få ett större inflytande över sin arbetssituation och använda sin profession i högre utsträckning, fortsätter Sanna Norblad.

Det har nu gått drygt fyra år sedan Anders Danielsson började på Migrationsverket.

-  Jag vill tacka Anders Danielsson för hans tid som generaldirektör och önskar honom lycka till i sitt nya uppdrag, avslutar Sanna Norblad.

För mer information kontakta Sofia Johansson, pressekreterare, på 070-314 52 73 eller via sofia.johansson@st.org.

Fackförbundet ST är det största facket inom statlig verksamhet. För mer information se www.st.org