Krisavtal på Green Cargo AB

I går träffades ett sk krisavtal på Green Cargo AB. Avtalet innebär, bland annat, att ett stort antal anställda kommer vara tjänstlediga till 20 procent under fyra månader med 90 procent av lönen.

-  Vi har fått med mycket att det vi krävt. Trots att det är ett krisavtal och en stor del av våra medlemmar kommer att få känna på en lönesänkning under fyra månader är det ändå positivt att vi kan rädda arbetstillfällen, säger Björn T Johansson, ordförande för STs avdelning inom spårtrafiken i en kommentar till det nyligen träffade krisavtalet på Green Cargo AB.

Avtalet innebär, i korthet, att under perioden 1 februari – 31 maj 2013 ges i stort sett alla medarbetare inom Green Cargo AB obligatorisk tjänstledighet med 20 procent. Grundlön och fasta lönetillägg motsvarar 90 procent av heltid under motsvarande tid. Ingen reducering av inbetalning till tjänste- och allmän pension sker till följd av avtalet.

För ytterligare information kontakta: Björn T Johansson, 070- 724 64 93 eller Lars Pauli, presskontakt Fackförbundet ST 070 – 316 18 65

Fackförbundet ST är det största facket inom statlig sektor. För mer information se www.st.org