Lär dig mer om meddelarfrihet och öppenhet i Malmö

Enligt en undersökning som Fackförbundet ST har gjort tycker 1 av 4 skyddsombud i statlig verksamhet att de inte kan framföra kritiska uppfattningar om hur arbetsplatsen fungerar. Detta är oroande. ST anser att det är mycket viktigt att slå vakt om den meddelarfrihet och öppenhet som enligt grundlagen ska finnas på statliga myndigheter.

Vi ordnar därför ett seminarium som är öppet för alla medarbetare och chefer för att sprida kunskap om reglerna för yttrandefrihet på arbetsplatsen. Idag omfattas statliga myndigheter och verk av meddelarskydd men inte statliga bolag. Fackförbundet ST driver att samma skydd ska omfatta alla anställda i offentligt finansierad verksamhet.

Du som journalist är också välkommen att delta på seminariet för att lära dig mer om meddelarfrihet, efterforskarskydd och insyn i myndigheter. Seminariet är kostnadsfritt och ingen föranmälan krävs. Medverkar gör STs förbundsjurist Veera Littmarck.

Tid: 16 april, klockan 15.00-16.30

Plats: Malmö, S:t Gertrud, Östergatan 7 B

För mer information kontakta Sofia Johansson, pressekreterare, på telefon 070 – 314 52 73 eller via sofia.johansson@st.org

Fackförbundet ST är det största facket inom statlig sektor. För mer information se www.st.org