Nedskärningar på SiS, Statens institutionsstyrelse: 150 anställda kan förlora sina jobb

Fackförbundet ST inom SiS är kritisk till att arbetsgivaren inte tidigare startat dialogen med fack och berörda institutioner. Stora delar av förslagen är enbart framtagna av myndighetens ledningsgrupp och saknar förankring i övriga delar av organisationen.

- Tyvärr är detta ett vanligt förfarande vi som fack upplever på myndigheten. Det är vanligt förekommande att vi möter färdiga förslag, säger Tobias Bjerman, ledamot i avdelningsstyrelsen för ST inom SiS - Det finns dessutom stora brister i den ekonomiska styrningen inom myndigheten. Dessa har länge varit kända och påtalade från oss. Det finns all anledning att se över hela systemet, då verksamheten till stor del finansieras av kommuner som betalar för en placering. Det är svårt att inte göra kopplingen till den minskade placeringsbenägenheten till kommunernas dåliga ekonomi, trots att vården vi erbjuder räddar liv, fortsätter han. Han säger det bland annat mot bakgrund av att kommuner med en ansträngd ekonomi inte klarar att placera ungdomar, trots att en enskild handläggare anser att behovet finns. Väl fungerande verksamheter kommer att påverkas, på både kort och lång sikt, - Därför anser vi att man noggrant, i samverkan, ser över omfattningen av besparingarna och vilken framtida utveckling placeringsbenägenheten kommer att ha på kommunerna, avslutar Tobias Bjerman. Lunden/Karlsvik, i den södra regionen, är en av de berörda institutioner som drabbas hårt. - Detta är märkligt med tanke på den kvalificerade verksamhet och utveckling man har på institutionen. Förändringar i Mälardalsregionen kommer att beröra inte bara den personal som riskerar att förlora sina arbeten utan många kommer också att tvingas byta arbetsplats och uppdragsinriktning. Detta kommer att leda till stor oro bland personalen, med ökad sjuklighet och anpassningssvårigheter, säger Per Hellstrand, avdelningsordförande. - Det är bara att hoppas att det inte försämrar kvalitén i vård och behandling. I norra regionen riskerar 5-8 personer att förlora sina arbeten pga. platsminskning på en institution och där görs samtidigt ett avslutande av den s.k. § 27-vården, där ytterligare ett 30-tal tjänster berörs. I västra regionen kan det vara 40 personer som kommer att förlora sina arbeten. En hel avdelning på en institution samt platsminskning på en annan. Det är märkligt att först nu sätts verksamheten i fokus då både institutionschef och fack tidigare efterfrågat en förändring i uppdrag för avdelningen. Denna tidsspillan har kostat institutionen mycket kraft och resurser, avslutar Per Hellstrand. Kontakt: Tobias Bjerman, Pressansvarig ST inom SiS samt ledamot i avdelningsstyrelsen tel: 0708-40 42 43 tobias.bjerman@stat-inst.se, Per Hellstrand, avdelningsordflörande, tel 0702-57 65 71 per.hellstrand@stat-inst.se, Lars Pauli, pressansvarig ST, tel 070 – 312 18 65 Bakgrund: Statens institutionsstyrelse (SiS) är den myndighet som har hand om tvångsvården i Sverige för vuxna missbrukare (LVM), ungdomar med tung psykosocial problematik (LVU) och ungdomar som av domstol dömts till sluten ungdomsvård (LSU). SiS har 43 institutioner från Kalix i norr till Lund i söder. Myndighetens huvudkontor ligger i Stockholm. SiS finansierar sin verksamhet genom anslag och vårdavgifter. Eftersom den större delen är vårdavgifter drabbas myndigheten hårt av vikande placeringsbenägenhet från kommunerna. Förhandlingar har inletts med anledning av arbetsgivarens besparingsförslag. Paragraf 27 vård är LVM vård i annan form men med fortsatta krav på den som vårdas enligt LVM, denna vård kan ske på andra platser än institutionen. Under LVM kan man bli placerad på annan plats än ren LVM institution, t.ex. i hemmet, annat behandlingshem, eller andra avdelningar utanför institutionen. Men denna placering sker under vissa bestämda krav.