Nu börjar arbetet att utse Sveriges Modernaste Myndighet 2019

Ända sedan år 2009 har Sveriges Modernaste Myndighet utsetts vartannat år i samband med Kvalitetsmässan. År 2017 utsågs Elsäkerhetsverket till Sveriges Modernaste Myndighet. Idag öppnar anmälan för de som vill vara med och få sin myndighet utvärderad och möjlighet att vinna utmärkelsen Sveriges Modernaste Myndighet 2019.

- Vi har en statsförvaltning med engagerade och kunniga medarbetare som håller en mycket hög klass men vi kan inte slå oss till ro med det. Det finns ett behov av att stärka rättssäkerheten och öka kvalitén samtidigt som både verksamhetens och medarbetarnas förutsättningar att möta utvecklingen behöver förbättras, säger Fackförbundet STs ordförande Britta Lejon.

- Alla myndigheter, stora som små, är inbjudna att delta. Uppdragen är olika och ofta unika, men utmärkelsen är upplagd så att alla myndigheter kan delta. Syftet med utmärkelsen är att bidra till utvecklingen av en statsförvaltning i tiden, säger Henrik Edman, direktör för Kvalitetsmässan.

Sveriges Modernaste Myndighet arrangeras av Kvalitetsmässan i samarbete med Finansdepartementet, Statskontoret, Saco-S, ST och PwC.

Vinnaren utses av en jury som består av:

• Britta Lejon, ordförande ST
  • Jenny Madestam, fil. dr i statsvetenskap Södertörns högskola
  • Lars Amréus, ordförande GD-föreningen
  • Annelie Roswall Ljunggren, generaldirektör Statskontoret
  • Henrik Edman, direktör Kvalitetsmässan
  • Lena Emanuelsson, ordförande Saco-S

Kvalitetsmässan är en arena som syftar till att stimulera utvecklingen av Sveriges offentliga verksamheter och det svenska samhället. Sedan starten 1989 har Kvalitetsmässan utvecklas till att bli Europas ledande konferens och fackmässa om verksamhets- och samhällsutveckling.

Kvalitetsmässan arrangeras 12-14 november 2019 och firar då 30 år.

För mer information: Kontakta STs pressansvarige Marie Martinsson  på mobil 070-314 52 73, eller press@st.org

Fackförbundet ST är det största facket inom statlig sektor och har idag över 95 000 medlemmar. För mer information se www.st.org