Nytt avtal klart för 100 000 anställda i staten

Det fackliga förhandlings- och samverkansorganet OFR/ S, P, O* har idag tecknat ett nytt avtal med Arbetsgivarverket för cirka 100 000 anställda inom staten. Avtalet gäller från 1 oktober till den 30 september 2013.

Avtalet ger ett lägsta löneutrymme på 2,6 procent det kommande året. Ett större löneutrymme kan förhandlas fram lokalt på myndighetsnivå. Motparten Arbetsgivarverket har upprepade gånger velat ha avtal utan fastställda löneökningar som ska löpa på tillsvidare.

- Vi är nöjda med att vi har fått igenom 2,6 procents löneökning i avtalet eftersom det ger våra medlemmar ett konkret värde. Vi vet att medlemmarna inte är intresserade av avtal utan värden, säger Åsa Erba-Stenhammar, förhandlingsledare för OFR/ S, P, O.

OFR/ S, P, O har också uppnått:

• Förbättrade lokala löneprocesser
  • En partsgemensam arbetsgrupp om hot och våld
  • Höjt garantibelopp för uttag av semester till 1250 kronor per dag
  • En översyn av om soldater ska omfattas av trygghetsavtalet
  • Restiden bör beaktas när arbetstiden planeras

För mer information, välkommen att kontakta:

Sofia Johansson, pressansvarig ST, på telefon 070-314 52 73, Daniel Skoglund, pressansvarig Officersförbundet, på telefon 076-525 40 85, Hanna Hernefeldt, informatör Polisförbundet, på telefon 070-399 86 00.

*OFR/Statstjänstemän, Poliser, Officerare är ett förhandlande samverkansorgan för åtta självständiga fackförbund inom statlig sektor som tillsammans organiserar cirka 100 000 anställda. Medlemmarna finns inom Fackförbundet ST, Polisförbundet, Officersförbundet, Lärarförbundet, Vårdförbundet, Försvarsförbundet, Tull-Kust och Ledarna.