Nytt avtal klart inom Spårtrafiken

Strax före midnatt kom ST och Almega överens om ett nytt avtal för bransch spårtrafik. Avtalet innehåller förhandlingsregler gällande arbetstidsfrågor, en öppning i frågan om behörighetsförlust av säkerhetsklassat arbete samt en lösning på bemanningsproblematiken.

Sent på söndagskvällen kom parterna överens om ett nytt avtal för anställda på Spårtrafikområdet inom Almega. Förhandlingarna som dragit ut på tiden har bl a fått till innehåll en del förändringar gällande arbetstidsfrågor, men också en viktig öppning i frågan om behörighetsförlust av säkerhetsklassat arbete även kallat ”Loss of license”. I frågan om användning av extern personal speglar uppgörelsen vad marknaden i övrigt kommit överens om. – Vi har vunnit en viktig fråga om loss-off-license, dvs. behörighetsförlust av säkerhetsklassat arbete. Detta kommer att beröra många, bl.a. lokförare, ombordpersonal och växlingspersonal. Det är nu viktigt att arbetsgivarna lyssnar på arbetstagarparterna då vi/de nu ska förhandla om inhyrning efter att man sagt upp personal, säger Ove Lundqvist, avtalssamordnare, ST-inom Spårtrafiken. – Vi har fått en tillfredsställande lösning i fråga om bemanning och inhyrningsproblematiken som finns i området. Att vi för första gången har fått en öppning i frågan om loss-off-license ser vi mycket positivt på, säger Maria Olwæus, förhandlingsledare, Fackförbundet ST. Uppgörelsen i korthet Avtalsperioden: 2010 04 01-2012 03 31 med revisionsdatum 1 juni 2010 och omfatta ett utrymme om 0,9% samt för den 1 juni 2011 omfatta 2,6%. OB-ersättning uppräknas med ovanstående procent. Arbetstidens längd: Parterna kan, när svårigheter att få ut full arbetstid, inleda lokala förhandlingar som syftar till att den ordinarie arbetstiden ska kunna förläggas och tas i anspråk. Dessa förhandlingar ska även innefatta frågan om omfattningen och användningen av olika anställningsformer. Övertid: Om övertid ersatts med kompensationsledighet återförts motsvarande antal timmar till övertidsutrymmet. Föräldraledighet: Efter sex års sammanhängande anställning utges ersättning för högst fem trettiodagarsperioder. Uppsägning (Loss of licens): En medarbetare som på grund av sjukdom inte längre uppfyller kravet för säkerhetstjänst och därför sägs upp pga personliga skäl har rätt till 2 månaders förlängd uppsägningstid. Arbetsmiljö och säkerhet: Frågor som berör hot, våld och ensamarbete ombord på tåg har diskuterats. Parterna är överens om att tillsätta en projektgrupp i syfte att skaffa ett bättre underlag för spårtrafikbranschen som ska leda till eventuella åtgärdsförslag. Övrig information: För att avtalet ska gälla ska det först godkännas av STs förbundsstyrelse. Formellt beslut fattas onsdagen den 5 maj 2010. FAKTA AVTAL BRANSCH SPÅRTRAFIK: • Motpart är: Almega Tjänsteförbunden - bransch Spårtrafik. Inom branschen finns statliga och privata järnvägsföretag som till exempel SJ AB, Green Cargo, Euromaint, Stockholmståg, Arriva och DSB-first (Öresundstågen) • STs medlemskategorier är: Anställda inom samtliga yrken i branschen som till exempel tågpersonal, kundtjänst och försäljning, säljare, administratörer m.fl. • Ombordpersonal är: Bland annat lokförare, tågvärdar och tågmästare • Säkerhetstjänst är: Den som genom att utföra arbetsuppgifter direkt ansvarar för dess trafiksäkerhetsmässiga effekt, till exempel genom att leda eller övervaka spårtrafik, framföra fordon, utföra växling och rangering. • Föregående avtalet löpte ut den 31 mars 2010. • Nya avtalsperioden omfattar 2010 04 01-2012 03 31 med revisionsdatum 1 juni 2010 • Avtalet omfatta ett utrymme om 0,9% samt för den 1 juni 2011 omfatta 2,6%. OB-ersättning uppräknas med ovanstående procent. • På www.st.org/spartrafik kan avtalsrörelsen inom Almega bransch Spårtrafik följas. FAKTA OM ST: Almega bransch Spårtrafik är ett av STs många avtalsområden. Fackförbundet STs största avtalsområde är Arbetsgivarverket. Detta omfattar myndigheter och affärsverk. Här förhandlar ST tillsammans med andra förbund inom Offentliganställdas förhandlingsråd, OFR. ST är dock det största enskilda facket inom OFR. Avtalen löper ut 30 september 2010. Ett annat stort avtalsområde är Almega bransch kommunikation. Inom denna bransch finns flertalet företag inom Posten AB, samt bland annat Entrypoint North, Menzies Aviations Sweden AB och Sweroad. Från 1 april ingår också det nybildade Flygplatsbolaget. Detta var tidigare en del av Luftfartsverket. Nuvarande avtal går ut 30 september 2010. Fackförbundet ST organiserar alla anställda på en arbetsplats, oavsett utbildningsbakgrund eller yrke. Detta gör att STs röst verkligen är de anställdas röst på arbetsplatsen. De flesta yrken inom staten finns representerade inom förbundet, som till exempel chefer, ledare, handläggare, forskare, teknisk personal, administrativ personal. ST har medlemmar inom statliga myndigheter, verk, bolag, universitet, högskolor och statsunderstödda stiftelser.