OFR/ S, P, O utbyter yrkanden med Arbetsgivarverket: Startskott för avtalsrörelsen inom staten

På måndagen bytte parterna inom det statliga avtalsområdet krav inför att det statliga avtalet löper ut den 30 september i år. Det fackliga förhandlings- och samverkansorganet OFR/ S, P, O* yrkar på löneökningar som ska fastställas i siffror, begränsade visstidsanställningar och förbättringar för föräldrar. Ett annat viktigt yrkande är att även soldater ska omfattas av det statliga trygghetsavtalet när deras anställningar löper ut. Motparten Arbetsgivarverket yrkar på sifferlösa tillsvidareavtal.

-          Vi ställer rimliga krav som arbetsgivaren har goda chanser att tillmötesgå samtidigt som de ger våra medlemmar konkreta värden. Siffror för löneökningar är ett måste för oss eftersom vi vet att sifferlösa avtal kan leda till att löneutvecklingen uteblir, säger Åsa Erba-Stenhammar, förhandlingsledare för OFR/ S, P, O.

-          Förhandlingarna kommer att bli extra tuffa i år eftersom Saco-S gick med på tillsvidareavtal för sina medlemmar år 2010. Nu vill arbetsgivaren pressa även oss att gå med på detta, säger Åsa Erba-Stenhammar.

OFR/ S, P, O yrkar bland annat:

• Löneökningar i linje med övriga avtal på marknaden, fastställda i siffror
  • Kvalitetssäkra arbetet med att förebygga hot och våld
  • Öka det fackliga inflytandet vid upphandling
  • Föräldrapenningstillägg ska ges även för de första 10 ”pappadagarna”
  • Trygghetsavtalet ska tillämpas även för soldater

Arbetsgivarverket yrkar bland annat:

• Sifferlösa tillsvidareavtal
  • Minskat fackligt inflytande

För mer information, välkommen att kontakta:

Lars Pauli, pressansvarig ST, tfn: 070-314 52 73
Daniel Skoglund, pressansvarig Officersförbundet, tfn: 076- 525 40 85
Elizabeth Zaar, pressansvarig Polisförbundet, tfn: 070-399 86 00

Läs yrkandet i sin helhet på våra webbplatser.

www.st.org - www.polisforbundet.se - www.officersforbundet.se - www.lararforbundet.se - www.vardforbundet.se - www.forsvarsforbundet.se - www.tullkust.sewww.ledarna.se

OFR/Statstjänstemän, Poliser, Officerare är ett förhandlande samverkansorgan
för åtta självständiga fackförbund inom statlig sektor som tillsammans organiserar cirka 100 000 anställda. Medlemmarna finns inom Fackförbundet ST, Polisförbundet, Officersförbundet, Lärarförbundet, Vårdförbundet, Försvarsförbundet, Tull-Kust och Ledarna.