Ojämställt i statliga bolag

Endast fyra av 19 statligt helägda bolag har en jämställd ledningsgrupp och endast sex av de 19 bolagen har en kvinnlig vd. Detta trots att regeringen har uttalat att statliga bolag ska ha en hög andel kvinnor i styrelser och i företagsledande befattningar. Regeringen har särskilda möjligheter att se till att detta mål uppnås eftersom bolagen är helägda. Detta visar en ny undersökning av Fackförbundet ST.

– De statliga bolagen ignorerar de krav på jämställdhet som regeringen ställer på dem. Nu måste regeringen se till att ägardirektiven får tydliga riktlinjer för karriärutveckling och vidta sanktioner mot de bolag som inte lever upp till målen, säger Annette Carnhede, ordförande i Fackförbundet ST.

I nivån över den operativa ledningen, styrelsenivån, är jämställdheten i de statliga bolagen mycket god: totalt sett var 51 procent av styrelseledamöterna kvinnor och 49 procent män. Bland bolagens styrelse­ordföranden var 9 kvinnor och 10 män. Detta gör styrelserna i statliga bolag till föredömen när det gäller jämställdheten i bolagsstyrelserna.

– Att styrelserna är jämställda är bra men det räcker inte utan även den operativa ledningsnivån måste vara jämställd för att kvinnors kompetens ska tas tillvara. För att lyckas med detta krävs praktiska verktyg som exempelvis karriär­utvecklingsplaner för alla anställda, bättre uppföljning av hur jämställdhetsmålen efterlevs och förändring av förlegade attityder och värderingar, säger Annette Carnhede.

- Regeringen behöver svara på frågorna om varför deras goda ambitioner inte har slagit igenom på ledningsnivå i de statliga bolagen och fram för allt vad de tänker göra åt det, säger Annette Carnhede.

Rapporten Har kön någon betydelse bifogas. Rapporten bygger på information från 44 procent av de statligt helägda bolagen. Nära 60 procent av det totala antalet anställda i statligt helägda bolag finns i dessa bolag. Bolagen som omfattas av undersökningen är: Akademiska hus, ALMI Företagspartner, Apoteket, Dramaten, GreenCargo, Infranord, Jernhusen, Lernia, Operan, RI.SE, Samhall, SJ, SP, Swedavia, Svenska spel, Svevia, Systembolaget, Teracom och Vectura.

För ytterligare information, kontakta Fackförbundet ST: Karin Morild, utredare, tfn. 070- 669 18 27 eller Malin Brikell, press, tfn. 070-314 52 73.