Överfullt och kaos på missbruksboenden trots miljonvinster

Statens institutionsstyrelse, SiS, ansvarar för tvångsvården av vuxna missbrukare. Idag finns elva boenden utifrån lagen om vård av missbrukare, LVM-hem, och förra året togs cirka 1 000 svårt missbrukande klienter emot. Eftersom det är tvångsvård sker det efter beslut i Förvaltningsrätten efter begäran av socialtjänsten. Fackförbundet ST är största fack på SiS.

- Nu larmar vi om att det är kaos på missbruksboendena inom SiS. Boendena är överfulla, klienterna är i mycket sämre skick än tidigare och förutom missbruksproblem är många svårt psykiskt sjuka, säger Thord Jansson, ordförande för Fackförbundet ST inom SiS.

I slutet av oktober hade LVM-hemmen en historiskt hög genomsnittlig beläggning på 111 procent. SiS tvingas ta emot fler klienter än det finns platser och så har det varit ett bra tag. Det finns ingen lösning i sikte utan ledningen för SiS hoppas på att antalet som behöver tvångsvård ska sjunka.Det finns inget som tyder på att så är fallet. Klienterna är allt oftare svårt psykiskt sjuka och mycket utagerande och våldsamma. Personalen beskriver klienter som är så psykiskt sjuka att de egentligen borde vara inom psykiatrin. SiS är inte rustat för att hantera den här typen av svåra psykiatriska problem.

- Med fler våldsamma och utåtagerande klienter ökar också hoten och våldet mot personalen. Det är en tuff arbetsmiljö där sjukskrivningarna ökar, ensamarbete är inte ovanligt och personalen jobbar mycket övertid. Det har blivit svårt att rekrytera nya medarbetare eftersom bilden av arbetsplatsen sprider sig, säger Tobias Bjerman, vice ordförande för ST inom SiS.

Dessa problem fortgår samtidigt som SiS går med vinst med nästan 100 miljoner kronor i år.

- Nu krävs det satsningar på kvalitet inom SiS, både för klienternas skull som har rätt till bättre vård men också för de anställdas skull som behöver en bättre arbetsmiljö. Vi i ST vill att man ska använda vinstpengarna för att förbättra missbruksboendena, säger Thord Jansson.

Vi uppmanar också Inspektionen för vård och omsorg, IVO, att granska LVM-hemmens förmåga att ge god omvårdnad och en vård och behandling med hög kvalitet och vi anser att Arbetsmiljöverket måste granska arbetsmiljön på LVM-hemmen.

- Vi bjuder också in ansvarig minister Åsa Regnér att besöka LVM-hemmen för att skapa sig en bild av hur SiS uppfyller sitt uppdrag, avslutar Tobias Bjerman.

För mer information kontakta Thord Jansson, ordförande på ST inom SiS, på telefon 072-534 61 66 eller Tobias Bjerman, vice ordförande för ST inom SiS, på telefon 070-840 42 43.

Fackförbundet ST är det största facket inom statlig verksamhet. För mer information se www.st.org