Översynen av Arbetsförmedlingen räcker inte

Regeringen skriver idag på DN-debatt att de ska göra en översyn av Arbetsförmedlingen. Denna översyn aviserade redan i september 2013 och det har dragit ut rejält på tiden innan det idag äntligen har kommit besked om vad översynen ska innehålla.

- Sverige har idag väldigt många arbetslösa människor och detta samtidigt som många arbetsgivare söker efter arbetskraft. Matchningen på arbetsmarknaden fungerar dåligt. Regeringen passivitet är förödande för samhällsekonomin. Regeringen behöver därför ta ett större grepp om arbetsmarknadspolitikens inriktning än en översyn av Arbetsförmedlingen, säger Britta Lejon, ordförande i Fackförbundet ST.

I den översyn som regeringen startar vill de fokusera på de arbetssökande som har störst behov och står långt ifrån arbetsmarknaden. Vi i fackförbundet ST menar att den prioriteringen ger legitimitetsproblem för Arbetsförmedlingen. Istället borde Arbetsförmedlingen också ge stöd till de som relativt lätt kan få ett nytt jobb, som exempelvis akademiker.

- Översynen av Arbetsförmedlingen är välkommen även om vi i ST saknar flera delar. Det borde också finnas utrymme för att analysera kvalitet i insatserna till de arbetslösa, inte bara effektivitet. Det vore bra om arbetsförmedlarnas professionella bedömningar fick råda istället för styrande detaljreglering, fortsätter Britta Lejon.

- Arbetsförmedlingen behöver stabilitet och bra förutsättningar för att kunna utföra sitt uppdrag. För att skapa det behöver regeringen och oppositionen vara överens om vilket uppdrag Arbetsförmedlingen ska ha. Därför menar vi i ST att översynen behöver ha en parlamentarisk sammansättning, avslutar Britta Lejon.

Fackförbundet ST är största fackförbund på Arbetsförmedlingen och vi har cirka 6 500 medlemmar där.

För mer information kontakta Sofia Johansson, pressekreterare, på telefon 070-314 52 73 eller via sofia.johansson@st.org