Ovisst hur mycket S sparar på myndigheter

Idag har Magdalena Andersson, ekonomiskpolitisk talesperson, presenterat Socialdemokraternas budgetförslag. I förslaget är kostnadsminskningar av statliga myndigheter en del som ska finansiera satsningar på skolan och jobben.

- Tyvärr går det inte att utläsa hur mycket Socialdemokraterna tänker att effektiviseringar av myndigheter ska ge. Tidigare i våras handlade det om 10 miljarder kronor och det tog de sedan tillbaka. Hur mycket det handlar om nu är ovisst. Det är orimligt att spara mycket pengar på centrala myndigheter, säger Britta Lejon, ordförande i Fackförbundet ST.

I en artikel i Svenska Dagbladet i helgen skrev Magdalena Andersson att det handlar om att inrätta en ny enhet i regeringskansliet som ska sänka myndigheternas kostnader. Som exempel nämns effektivare lokalanvändning och bättre itlösningar.

- Jag hade önskat att Socialdemokraterna istället för besparingar hade talat om hur de tänker utveckla Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan för att tillgodose medborgarnas behov av en bättre välfärd, säger Britta Lejon.

Det framgår i dagens budgetförslag att Socialdemokraterna avvisar alliansens förslag till besparing där alla myndigheter ska spara 101 miljoner kronor tillsammans. Fackförbundet ST anser givetvis att staten ska vara varsam med varje skattekrona men redan idag sker det ständiga effektiviseringar i de statliga verksamheterna. Det är inbyggt i finansieringsmodellen. Kostnadsminskningarna som presenteras idag är utöver vad som redan görs.

För mer information kontakta Sofia Johansson, pressekreterare, på telefon 070-314 52 73 eller via sofia.johansson@st.org

Fackförbundet ST är det största facket inom statlig verksamhet. För mer information se www.st.org