Positivt med tydligare beslutsstruktur för polisen

Idag har Polissamordningen presenterat hur nya polismyndighetens organisatoriska struktur ska se ut från den 1 januari 2015. De har också presenterat vägledande principer för ledning och styrning samt fördelning av uppgifter och ansvar. En utgångspunkt är att det ska vara färre beslutsnivåer än idag inom polisen.

Polisen ska få sju regionala avdelningar och 35 polisområden. Under polisområdena kommer lokalpolisområden att organiseras. Cheferna för lokalpolisområden får helhetsansvar för verksamhet, ekonomi och kompetens.

- Vi i ST ser positivt på dagens beslut. Vi är nöjda med att det kommer bli tydligare med vem som fattar vilka beslut. Det är också bra att uppgifter och beslutsbefogenheter placeras på lägsta ändamålsenliga nivå. Vår förhoppning är att delegeringen innebär att våra medlemmar får ta ett större ansvar säger Karin Svenning, ordförande för ST inom polisväsendet.

Ett beslut som presenteras idag är att styrning och uppföljning i högre grad ska fokusera på resultat utifrån ett medborgarperspektiv. Även det är ST inom polisväsendet positiva till.

- Däremot är vi tveksamma till att ansluta polisen till Statens servicecenter. Vi tror inte att det kommer att effektivisera hanteringen av så många anställda som det finns inom polisen. Vi menar att exempelvis lönehantering bör ske nära verksamheten för att vara effektiv, avslutar Karin Svenning.

Riksdagen har beslutat att slå ihop dagens 21 polismyndigheter och Rikspolisstyrelsen till en enda polismyndighet. Den nya Polismyndigheten startar den 1 januari 2015.

För mer information kontakta Sofia Johansson, pressekreterare, på telefon 070-314 52 73 eller via sofia.johansson@st.org

Fackförbundet ST är det största facket inom statlig sektor. För mer information se www.st.org