Privata körkortsprov osäkra och dyra

Privatisering av körkortsprov undersöks nu av regeringen. Utredningen som regeringen har beställt i frågan behandlar hur, inte ifall, en privatisering ska genomföras. I dag lämnar Fackförbundet ST sitt yttrande i frågan.

- Privatisering av körkortsprov innebär försämrad rättssäkerhet för dem som kör upp och ökade kostnader för staten. Körkortsprov har betydande konsekvenser för individer och bör därför hanteras av statliga tjänstemän med den öppenhet och det personliga ansvar som följer med statstjänstemannarollen, säger Annette Carnhede, ordförande i Fackförbundet ST. - Privatisering av statlig verksamhet måste ge bättre verksamhet till lägre kostnad för staten och medborgarna om det ska vara någon vits med den. I fallet med körkortsprov finns ingetdera. Erfarenheterna visar tvärtom att privata körkortsprov, exempelvis inom yrkestrafiken, blir så oenhetliga att rättssäkerheten hotas. Där har man återfört proven till Vägverket. Utöver detta visar utredningen enbart på ökade kostnader för staten, säger Annette Carnhede. Utredningen konstaterar att det är tveksamt om privata aktörer kommer att vilja ta över verksamheten i sådan omfattning att tillgängligheten inte minskar. Därför föreslår utredningen att Vägverket ska behålla viss verksamhet för att garantera tillgängligheten. Fackförbundet ST håller med om vikten av tillgänglighet och ser flera farhågor kring detta. - Om privata aktörer får välja russinen ur kakan kommer de enbart att välja de platser som är företagsekonomiskt lönsamma medan Vägverket får behålla de olönsamma platserna, säger Annette Carnhede. För ytterligare information, kontakta Fackförbundet ST: Annette Carnhede, förbundsordförande, tfn. 070-641 12 15 Malin Thalin, pressekreterare, tfn. 070-314 52 73 Övrig information Fackförbundet STs yttrande över betänkandet ”Alkolås för rattfyllerister och körkortsprov i privat regi”, SOU 2008:84, bifogas.