Räcker satsningen på Försäkringskassan?

Idag aviserar ansvarige ministern Ulf Kristersson (M) m fl att Försäkringskassan tillförs pengar för att dels kunna behålla servicekontor och serviceplatser, dels för att förbättra den hårt kritiserade sjukförsäkringen. Några steg i rätt riktning, men det är inte säkert att det räcker.

- Förstärkt rehabilitering, mer individuella bedömningar och skydd mot utförsäkring är sådant som våra medlemmar efterlyst länge. Det är bra att regeringen lyssnar på kritiken från oss och andra. Nu måste man vara beredd till mer för att hjälpa fler sjuka tillbaka till jobb och hälsa. Garantera att ingen sjuk utförsäkras, och ställ krav på tillräckliga rehabinsatser innan rätten till sjukersättning prövas, säger Annette Carnhede, ordförande i ST.

- Det är bra att regeringen har insett att det behövs resurser för att Försäkringskassan ska kunna erbjuda personliga möten i hela landet. Det är också bra att det görs justeringar av försäkringen, men det största problemet i sjukförsäkringen finns ännu kvar - vilket är utförsäkringen. Regeringen försöker nu vinna poäng på att förbättra något som man tidigare kraftigt försämrat utan att den ändå gör tillräckligt. När det gäller att tillskjuta resurser för försäkringshanteringen är detta enbart kopplat till ökade krav i samband med förändringar i försäkringen. Huvudproblemet är kvar när det gäller resurser till Försäkringskassan - grundbesparingskravet ligger kvar vilket kommer att leda till ökad belastning på en redan mycket hårt ansträngd personalgrupp. Det är tydligen vad regeringen menar med "god personalpolitik" - gör mer med mindre resurser, säger Siv Norlin, ST inom Försäkringskassan.

För ytterligare information, kontakta Fackförbundet ST: Annette Carnhede, ordförande i Fackförbundet ST, tfn 070-641 12 15, Siv Norlin, ordförande för STs avdelning vid Försäkringskassan, tfn 0730-41 12 67, Roger Syrén, utredare, tfn 070-600 51 24 eller Lars Pauli, tf pressekreterare, tfn 070 – 316 18 65.

Fackförbundet ST är det största facket inom det statliga området. Vår styrka är en fackförening - en arbetsplats. Vi är fackliga experter på statlig verksamhet. Vi har idag nästan 100 000 medlemmar inom statliga myndigheter, verk, bolag, universitet, högskolor och statsunderstödda stiftelser. Prenumerera på STs pressmeddelanden! Anmäl dig under "Press" på www.st.org