Regeringen gör verklighet av STs förslag om utbildning för statligt anställda

Fackförbundet ST har i flera år drivit på för att alla statligt anställda ska genomgå en obligatorisk introduktionsutbildning. Detta ser nu ut att bli verklighet. Regeringen har beslutat att ge tillitsdelegationen i uppdrag att lämna förslag till hur och när en obligatorisk introduktionsutbildning för statligt anställda kan införas.

- Vi är naturligtvis glada över att regeringen nu vill göra verklighet av vår idé. Det är otroligt viktigt att statliga myndigheter agerar rätt och att deras agerande är möjligt att granska i alla led.  Det ställer höga krav på att de som arbetar i staten har de rätta kunskaperna om den statliga värdegrunden, öppenhet, rättssäkerhet och likabehandling och hur de hänger ihop med det demokratiska uppdraget, säger STs ordförande Britta lejon.

STs egna undersökningar visar att många inte får de kunskaper som de behöver om särskilda regler och lagar som finns i statlig verksamhet:

- Det leder till en osäkerhet kring vad som gäller och vad den statliga värdegrunden innebär i praktiken. En introduktionsutbildning för nyanställda skulle vara ett viktigt steg för att förbättra detta och se till att medborgarna kan känna en väl grundad tillit till den statliga förvaltningen och demokratin, fortsätter Britta Lejon.

Uppdraget ska redovisas senast den 2 maj 2020. Läs mer om tillitsdelegationen här: http://tillitsdelegationen.se/vart-uppdrag-2/

För mer information kontakta STs pressansvarige Marie Martinsson, 070-314 52 73, press@st.org

Fackförbundet ST är det största facket inom statlig sektor och har idag över 95 000 medlemmar. För mer information se www.st.org