ST kommenterar vårbudgeten: En utmaning för statligt anställda

Trots att efterfrågan på statlig service ökar och trots att rekryteringsbehoven är stora, minskar budgetutrymmet för löner och andra kostnader inom statens förvaltning med 2 miljarder. – Det är helt orimligt, säger Annette Carnhede, ordförande i Fackförbundet ST, det största facket inom staten.

Statliga avtalsrörelsen Enligt prognoserna i höstbudgeten skulle 3 miljarder avsättas till löner och andra förvaltningskostnader inom staten år 2011. I vårbudgeten har den siffran sänkts till 0,9 miljarder. Samtidigt ökar efterfrågan på statlig service i den ekonomiska krisens spår, bl.a. inom Arbetsförmedlingen, universitet och högskolor, infrastrukturen, rättsväsendet, Skatteverket och finansiella institutioner. Under tiden pågår den största generationsväxlingen någonsin inom staten, den sektor som har flest äldre anställda. – Ekvationen går inte ihop, därför kommer årets avtalsrörelse bli viktigare än någonsin. Vi accepterar inga försämringar, tvärtom kräver vi kompensation för den ökade arbetsbelastning som medlemmarna upplever. ST kommer att med kraft driva löner och villkor i balans med samhällsekonomin så att medlemmarna kommer att få en reallöneökning, säger Annette Carnhede. – 2011 blir statsbudgetens löneindex den lägsta under överskådlig tid, långt under prognoserna för ökningarna i t.ex. konsumentprisindex. Att detta kommer samtidigt som efterfrågan på statlig service ökar visar att systemet inte är anpassat till verkligheten, säger Annette Carnhede. – Regeringen måste ge ett tydligt besked om att pris- och löneuppräkningssystemet ska ses över. Vi accepterar inte en situation som i Grekland, där statligt anställda får betala krisen dubbelt: genom ökad arbetsbelastning och sänkta löner, säger Annette Carnhede. Stora rekryteringsbehov i staten Regeringen har sedan 2008 dragit in det s.k. kompetensöverföringsbidrag som tidigare fanns för att underlätta generationsväxlingen på statliga arbetsplatser. Rekryteringsbehoven borde få regeringen att tänka om och investera i kompetensutveckling. Arbetsgivarna kan också agera genom att t.ex. använda verktygen i arbetsmarknadspolitiken. Ett sådant exempel kan vara nystartsjobben. – För att klara rekryteringsbehoven måste staten kunna erbjuda intressanta arbetsuppgifter, personlig utveckling, karriärmöjligheter och bra lön. Det är avgörande för att behålla kompetensen när konjunkturen vänder upp igen, säger Annette Carnhede. Bra beslut om Försäkringskassan, men Skatteverket är en myndighet i kris Redan nu växer problemen med underfinansiering på flera stora servicemyndigheter. – Det är bra att regeringen tar ansvar för att täppa till underskotten inom Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och Statens institutionsstyrelse. Men varför agerar man inte alls när det gäller Skatteverket? Myndigheten riskerar underskott på nästan en halv miljard kronor, menar Annette Carnhede. – Det är ett misstag att inte ge stöd till Skatteverket. Skatteinkomsterna behövs för att mildra krisens effekter och finansiera vård, skola och omsorg. Reformer som ROT-avdraget måste skötas effektivt för att ge jobb och tillväxt. Detta äventyras av underskott och otrygghet bland personalen, säger Annette Carnhede.