ST lägger sympatiblockad mot Ryanair

Fackförbundet ST har idag beslutat om att varsla om sympatiåtgärder mot Ryanair. Anledningen är att det danska Servicefacket/FPU under en längre tid försökt nå en överenskommelse om kollektivavtal med Ryanair i Danmark.

Ryanair har konsekvent vägrat att teckna kollektivavtal. Dansk domstol har nu beslutat att det danska Servicefacket har rätt att vidta konfliktåtgärder mot Ryanair. Därför har Servicefacket begärt sympatiåtgärder från, bland annat, ST.

- Vi stödjer våra danska kollegor i deras fackliga kamp för bra arbetsvillkor på Ryanair, säger STs förbundsordförande Britta Lejon.

Varslet innebär att om Ryanair planerar att omdirigera flygtrafik från Kastrup till Sturup, Landvetter eller Ängelholm på grund av konflikten i Danmark kommer inte STs medlemmar att utföra arbetsuppgifter som är kopplade till Ryanairs omdirigerade flygplan. Varslet omfattar ett 30-tal medlemmar på vardera Sturup och Ängelholm och ett 80-tal medlemmar på Landvetter.

Varslet träder i kraft tidigast den 18 juli 2015.

Ytterligare information: Kontakta STs presstjänst tel: 070 - 314 52 73 eller via e-post press@st.org

Fackförbundet ST är det största facket inom statlig sektor och har idag nästan 90 000 medlemmar. För mer information se www.st.org