ST positiva till att två folkhälsomyndigheter blir en

Regeringen har nu presenterat en promemoria där Folkhälsoinstitutet och Smittskyddsinstitutet ska slås samman, även delar av Socialstyrelsen kommer att föras till den nya myndigheten.  Det nya namnet föreslås bli Institutet för folkhälsa och myndigheten ska bildas den 1 januari 2014.

Den nya folkhälsomyndigheten ska även fortsättningsvis bedriva verksamhet i Stockholm och Östersund. Det kan dock inte utläsas om verksamheten ska bli av samma omfattning som idag. Det finns inte heller några besked om hur många anställda Institutet för folkhälsa ska ha framöver.

- Från Fackförbundet STs sida är vi inledningsvis positiva till den nya folkhälsomyndigheten. Vi tycker att det är bra när staten tydligt styr sina myndigheter och renodlar verksamhet. ST förväntar sig att det nu inrättas en grupp för personalpolitiska frågor där alla parter deltar, säger Britta Lejon, ordförande på Fackförbundet ST.

I en annan utredning som nyligen las på regeringens bord, Gör det enklare, föreslogs att tio myndigheter inom för folkhälsa, vård och omsorg skulle slås samman till en stor kunskapsmyndighet. Bland dem fanns också Folkhälsoinstitutet och Smittskyddsinstitutet.

- Med detta besked om en ny folkhälsomyndighet så tolkar jag det som att regeringen har stoppat förslaget om en stor kunskapsmyndighet i papperskorgen. Det är goda nyheter eftersom utredningen var dåligt underbyggd. Den såg mer till hur system kunde bli smidigare snarare än till myndigheternas syfte och mål, avslutar Britta Lejon.

För mer information kontakta Sofia Johansson, pressekreterare, på telefon 08-790 52 73 eller via sofia.johansson@st.org

Fackförbundet ST är det största facket inom statlig sektor. För mer information se www.st.org