ST stämmer Kronofogdemyndigheten i AD

Fackförbundet ST har idag lämnat in en stämningsansökan till Arbetsdomstolen som riktar sig mot Kronofogdemyndigheten. Kronofogdemyndigheten har beslutat att en kronoinspektör ska upphöra med sin bisyssla som förvaltare och god man. ST vill få ett interimistiskt besked från domstolen om att upphäva Kronofogdemyndighetens beslut tills fallet är prövat.

-Det är anmärkningsvärt att Kronofogdemyndigheten väljer att gå vidare med ett nytt fall när vi redan har ett liknande fall i Arbetsdomstolen som ännu inte är avgjort. I det första fallet har domstolen sagt att den anställde får fortsätta som god man tills fallet är avgjort. Vi vill nu få till stånd ett likadant beslut för det senare fallet, säger Veera Littmarck, förbundsjurist på Fackförbundet ST.

ST driver sedan tidigare ett fall i Arbetsdomstolen som också gäller en kronoinspektör vid Kronofogdemyndigheten som har fått ett beslut om att upphöra med sin bisyssla som förvaltare och god man. Arbetsdomstolen gav i somras besked om att Kronofogdemyndighetens beslut tills vidare inte ska gälla.

-I sakfrågan menar ST att det kan vara möjligt att förena ett arbete vid Kronofogdemyndigheten med ett uppdrag som god man. Det finns idag en brist på förvaltare och det ligger i samhällets intresse att det finns kunniga personer som är beredda att ta på sig detta uppdrag, avslutar Veera Littmarck.

För mer information kontakta Sofia Johansson, pressekreterare, på telefon 070-314 52 73 eller via sofia.johansson@st.org

Fackförbundet ST är det största facket inom statlig sektor. För mer information se www.st.org