ST välkomnar regeringens översyn av Arbetsförmedlingen

Regeringen har idag aviserat att de ska göra en bred översyn av Arbetsförmedlingen. Det handlar om att få Arbetsförmedlingen att fungera bättre på lång sikt. Bland annat nämner regeringen att matchningen inte fungerar tillfredställande.

- ST välkomnar regeringens initiativ att se över Arbetsförmedlingens verksamhet. Översynen bör fokusera på att rensa bland Arbetsförmedlingens uppdrag och minska detaljregleringen från regeringen. Respekten för arbetsförmedlarnas profession måste öka, säger Britta Lejon.

Fackförbundet ST är största fackförbund på Arbetsförmedlingen och vi har cirka 6 500 medlemmar där.

- Arbetsförmedlingen behöver stabilitet och bra förutsättningar för att kunna utföra sitt uppdrag. För att skapa det behöver regeringen och oppositionen vara överens om vilket uppdrag Arbetsförmedlingen ska ha. Därför menar vi i ST att Översynen behöver ha en parlamentarisk sammansättning, avslutar Britta lejon.

För mer information kontakta Sofia Johansson, pressekreterare, på 070-314 52 73 eller via sofia.johansson@st.org

Fackförbundet ST är det största facket inom statlig sektor. För mer information se www.st.org