Stärk meddelarskyddet för alla som arbetar på statligt uppdrag

Enligt ett utredningsförslag ska privatanställda inom vården, skolan och omsorgen få samma rätt till meddelarskydd som offentligt anställda när verksamheten i någon mån är skattefinansierad. Det ställer sig Fackförbundet ST positiv till men hade önskat att fler yrkesgrupper hade omfattats.

Utredningen föreslår en ny lag där privatanställda inom offentligt finansierad verksamhet ska få ett meddelarskydd som innebär att de kan lämnat ut uppgifter till media. Detta gäller dock bara personal inom vård, skola och omsorg. Annan privatanställd personal inom offentligt finansierad verksamhet omfattas inte, exempelvis personal inom kollektivtrafik och flygledning.

- Det är positivt att meddelarskyddet föreslås omfatta fler yrkesgrupper men jag hade önskat att utredningen hade gått längre och låtit alla som jobbar i offentligt finansierad verksamhet få meddelarskydd. Jag menar att det som finansieras av skattepengar ska det också finnas insyn i, det vore det bästa för våra medlemmar och för medborgarna, säger Britta Lejon, ordförande i Fackförbundet ST.

Fackförbundet ST har den här veckan lämnat in vårt remissvar på utredningen. Utredningen har haft brukarens perspektiv som en utgångspunkt.

- Vi menar att det är märkligt att utredningen inte har sett till brukares säkerhet när de åker buss, tunnelbana, tåg eller flyg. Det kan vara minst lika viktigt att förare, flygledare och reparatörer har meddelarskydd och kan berätta om risker med trafiken, säger Britta Lejon.

Förslaget ger inhyrd personal i privat skola, vård och omsorg meddelarskydd på samma sätt som anställd personal. Det är ett bra förslag. Men vi vill peka på att inhyrd personal i statliga myndigheter och kommunal verksamhet inte har meddelarskydd. För att öka rättssäkerheten borde all inhyrd personal kunna få samma meddelarskydd som anställd personal.

För mer information kontakta Sofia Johansson, pressekreterare, på telefon 070-314 52 73 eller via sofia.johansson@st.org

Fackförbundet ST är det största facket inom statlig verksamhet. För mer information se www.st.org