Staten är sämst på fasta anställningar

Statistik från SCB visar att staten som arbetsgivare är sämst i klassen när det gäller att erbjuda tillsvidareanställningar. Nästan en av fyra, 23,5 procent, som jobbar i statlig sektor har en visstidsanställning, provanställning eller ett vikariat. Samma siffra för kommunerna är 22 procent, landstingen 11,7 procent och i privat sektor 14,6 procent.

- Jag menar att det är en skam att statliga myndigheter och verk inte kan erbjuda trygga anställningar. Istället tvingas människor arbeta i en ändlös mängd av vikariat och projekt om vartannat säger Britta Lejon, ordförande i Fackförbundet ST.

Statliga arbetsgivare använder sig av stapling i högre utsträckning än andra arbetsgivare. Det skapar en osäkerhet hos de anställda, både i privatlivet och i arbetslivet. Fackförbundet ST anser att regeringen bör ta initiativ till att ge Arbetsgivarverket ett nytt uppdrag och se till att permanent verksamhet ska ske genom fasta tjänster.

EU-kommissionen har nyligen kritiserat svenska regeringen för att inte göra tillräckligt när det gäller visstidsanställningar. Vi i ST anser att regeringen bör införa en övre gräns för hur länge visstidsanställningar kan pågå. Vårt förslag är att den som har varit tidsbegränsat anställd hos samma arbetsgivare under tre år under en femårsperiod ska ha rätt till en tillsvidareanställning.

Ett annat skäl till att visstidsanställningarna är många och långa inom staten är att det finns olika lagstiftning för anställning. Det går att anställa både enligt Lagen om anställningsskydd, LAS, och enligt Anställningsförordningen, sedan går det också att växla mellan dessa båda. Det gör att visstidsanställningarna kan upprätthållas extra länge.

- Anställningsförordningens regler om enstaka kortvariga perioder har spelat ut sin roll sedan lagstiftningen om visstidsanställningar ändrades 2007. Vi vill inte ha dubbel lagstiftning som bidrar till ett extra stort utrymme för visstidsanställningar. Det går utmärkt att enbart använda LAS istället, säger Britta Lejon.

För mer information kontakta Sofia Johansson, pressekreterare, på telefon 070-314 52 73 eller via sofia.johansson@st.org.

Fackförbundet ST är det största facket inom statlig verksamhet. För mer information se www.st.org