Stoppa ensamarbetet – för en säkrare tågresa

I fackförbundet STs arbetsmiljöundersökning för 2012 uppger de skyddsombud som rapporterar från spårtrafiken att på 2 av 3 arbetsplatser har de anställda varit utsatta för hot eller våld det senaste året. Under 2011 blev, enligt Arbetsmiljöverket, 142 personer som arbetar på tågen så allvarligt skadade av hot eller våld att de blev sjukskrivna. De anställda vittnar också om ett stort mörkertal.

Idag, 24 oktober, firar vi i Sverige skyddsombudens dag. I år är det 100 år sedan arbetstagarna fick lagstadgad rätt att utse skyddsombud. Fackförbundet ST uppmärksammar arbetsmiljön genom en kampanj för en säkrare tågresa för både resenärer och tågpersonal. Idag är vi ute på några av landets tågstationer för att informera om den utsatta arbetsmiljön.

- Hot och våld mot personalen på tåg, tunnelbana eller spårvagn är ett ökande problem. I första hand vill vi i ST få bort farligt ensamarbete. Politiker i landsting, regioner och inte minst i regeringen måste satsa mer pengar för att få en högre personaltäthet, säger Britta Lejon, ordförande i fackförbundet ST.

Inte bara tågpersonalen är utsatt när det sker hot eller våld ombord på tåget. Resenärer riskerar också sin trygghet om något händer. Tågvärden ska inte bara kontrollera biljetter och ge service, de ska också sköta säkerheten ombord.

- Våra medlemmar ska inte behöva gå till jobbet och känna oro för vad som ska hända på arbetspasset. Resenärer har rätt att känna sig trygga och säkra ombord på tåg, tunnelbanor och spårvagnar. Därför krävs det att arbetsmiljön får en större betydelse vid upphandling av trafikentreprenörer. Att bara handla upp entreprenör efter pris håller inte.

Idag finns ST inom spårtrafiken klockan 15-17 och delar ut information till resenärer på tågcentralerna i Borlänge, Göteborg, Malmö och Stockholm.

För mer information kontakta Sofia Johansson, pressekreterare, på telefon 070-314 52 73 eller via sofia.johansson@st.org.

Fackförbundet ST är det största facket inom statlig sektor. För mer information se www.st.org