Stress, hot och otillräcklig kompetensutveckling för Fackförbundet STs medlemmar

64 procent har för mycket att göra, 49 procent har fått mer jobb och 7 procent har blivit utsatta för våld eller hot i tjänsten det senaste året. Samtidigt har drygt en fjärdedel, 26 procent, inte fått den utbildning som krävs för att utföra uppgifterna. Detta visar en ny undersökning som Fackförbundet ST har genomfört om sina statligt anställda medlemmars arbetsmiljö.

– Undersökningen visar att våra medlemmar har en farlig arbetsmiljö med ständig överbelastning och otillräckligt stöd. Vi kommer att lyfta den problematiken i årets avtalsrörelse. Medlemmarna utsätts även i många fall för hot eller våld för att de utför det uppdrag de har fått av riksdag och regering vilket är oacceptabelt, säger Annette Carnhede, ordförande i Fackförbundet ST.

– Våra medlemmar är oerhört lojala med sitt uppdrag och jobbar över för att medborgarna inte ska bli lidande när staten sparar. Nu måste de få kompensation för de effektivitetsvinster de ger staten, säger Annette Carnhede.

Undersökningen är den fjärde större undersökningen sedan 1999 som Fackförbundet ST genomfört kring sina medlemmars arbetsmiljö. Resultaten i årets undersökning visar att läget har försämrats inom flera områden, exempelvis på stora välfärdsmyndigheter som Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan.

– Drygt en fjärdedel av våra medlemmar får inte den utbildning som krävs. Det skapar en känsla av otillräcklighet och riskerar att skada kvaliteten i verksamheten. I årets avtalsrörelse kommer vi därför att kräva ökad kompetensutveckling, säger Annette Carnhede.

– Majoriteten av våra medlemmar anser att det bästa med jobbet är att arbetsuppgifterna är intressanta. Det är bra men det räcker inte. Människor vill utvecklas och om staten ska lyckas rekrytera så många människor som krävs de närmaste åren måste arbetsmiljön och utvecklingsmöjligheterna bli bättre, säger Annette Carnhede.

Ur undersökningen:

• 37 procent har otillräckligt med tid och andra resurser till sitt förfogande för att klara sitt uppdrag
  • 26 procent har inte fått den utbildning som krävs
  • 46,5 procent arbetar varje vecka utöver ordinarie arbetstid
  • 61 procent anser att det bästa med jobbet är intressanta arbetsuppgifter
  • 48 procent anser att det bästa med jobbet är möjligheten att göra nytta för andra människor och samhället i stort

Rapporten Arbetsmiljön 2010 bifogas. Rapporten bygger på enkätsvar från 9 264 medlemmar i Fackförbundet ST.

För ytterligare information:
Torbjörn Carlsson, utredare på Fackförbundet ST, tel. 070-658 49 29 eller
Malin Brikell, pressansvarig på Fackförbundet ST, tel. 070-314 52 73

Annette Carnhede, ordförande Fackförbundet ST, och Ola Bergström från Kronofogdemyndigheten kommenterar rapporten i filmade intervjuer, som kan ses på Fackförbundet STs Youtubekanal.

Fackförbundet ST är det största facket inom det statliga området. Vår styrka är en fackförening - en arbetsplats. Vi är fackliga experter på statlig verksamhet. Vi har idag nästan 100 000 medlemmar inom statliga myndigheter, verk, bolag, universitet, högskolor och statsunderstödda stiftelser. Prenumerera på STs pressmeddelanden! Anmäl dig under "Press" på www.st.org