Tryggare vardag för de med osäker anställning

Idag saknar 52 000 i hela stadsdelsförvaltningen en tillsvidareanställning. Från 1 januari utökas tryggheten för STs medlemmar genom Bliwas nya inkomstförsäkring. Försäkringen ger medlemmarna 80 procent av månadsinkomsten, upp till 80 000 kronor/månad.

Antalet med otrygga anställningar fortsätter att öka. Idag saknar cirka 52 000 i hela stadsdelsförvaltningen en tillsvidareanställning. Under lågkonjunkturen har behovet av en ökad ekonomisk trygghet vid arbetslöshet ökat för denna grupp. Därför har Fackförbundet ST och försäkringsbolaget Bliwa utvecklat en ny försäkring som ska öka tryggheten för de med osäker anställning. Från 1 januari 2010 ingår Bliwas inkomstförsäkring i medlemskapet i ST. Försäkringen ger STs medlemmar 80 procent av månadsinkomsten, upp till 80 000 kronor/månad, i ca 7,5 månader vid arbetslöshet. – Vi är stolta över att ett medlemskap hos oss ger ännu mer än tidigare och då särskilt för våra medlemmar med projektanställningar som har en otryggare anställning. Antalet ”korta jobb” ökar och då är en inkomstförsäkring av extra stort värde, säger Annette Carnhede ordförande i Fackförbundet ST. Alla anställda inom Arbetsgivarverkets avtalsområde innefattas idag av det statliga trygghetsavtalet om man har fast anställning eller en visstidsanställning över tre år. Den stora skillnaden efter 1 januari är den utökade inkomsttryggheten för dem som saknar en tillsvidareanställning samt möjligheten att kunna ta med inkomstförsäkringen även om man byter sektor. Därtill får de som idag är anställda inom statliga bolag en utökad trygghet med den nya försäkringen. – Vi vill inte bara vara medlemmens vän på jobbet, utan även vara ett stöd och en trygghet för den som blir arbetslös eller saknar trygga anställningsformer. Det fackliga medlemskapet lönar sig nu mer än någonsin och bra försäkringar ger trygghet, säger STs ordförande Annette Carnhede. Försäkringsbolaget Bliwa, som nu erbjuder inkomstförsäkring till medlemmar i sex svenska arbetstagarorganisationer, menar att inkomstförsäkring för organisationer och dess medlemmar är ett högt prioriterat område. – Det är en stor framgång för oss och det koncept vi utvecklat för organisationer och deras medlemsförsäkringar att nu kunna hälsa ST välkomna till Bliwa, säger Titti Engvall Gerlofstig, vd för Bliwas dotterbolag Bliwa Skadeförsäkring AB. För ytterligare information, kontakta ST: Titti Engvall Gerlofstig, vd Bliwa Skadeförsäkring, tfn 070-35 742 43, Annette Carnhede, förbundsordförande, tfn. 070-641 12 15 eller Maria Frändegård, pressansvarig ST, tfn. 070-314 52 73 Fakta STs nya inkomsförsäkring: • Från och med den 1 januari 2010 ingår en inkomstförsäkring i medlemskapet i ST. Inkomstförsäkringen ger ekonomisk trygghet vid arbetslöshet. Försäkringsgivare för inkomstförsäkringen är Bliwa. • Försäkringen innebär extra trygghet för de som arbetar i bolag och en inkomsttrygghet för de som jobbar i projekt, har visstidsanställning och korta jobb. • De som är aktiva medlemmar i ST och är under 61 år ansluts automatiskt till försäkringen. Till aktiva medlemmar räknas inte studerande eller pensionärer • För att få ersättning från försäkringen vid arbetslöshet krävs att de får ersättning från den a-kassa som de är medlem i. • Inkomstförsäkringen ersätter mellanskillnaden mellan vad a-kassan utbetalar (max 80 procent av 18 700 kronor) och 80 procent av din månadsinkomst efter skatt (din nettoinkomst). • Den högsta inkomst som försäkras i STs inkomstförsäkring är en månadsinkomst före skatt på 80 000 kronor. • Ersättning från STs inkomstförsäkring utbetalas som längst i 150 ersättningsdagar. • Försäkringen upphör den månad den försäkrade fyller 63 år eller om han/hon inte längre är aktiv medlem i ST. Vid fler frågor om STs inkomstförsäkring: Ring eller mejla Bliwas kundtjäns, tfn. 08-696 22 60. E-post inkomstforsakringen@bliwa.se. De fullständiga försäkringsvillkoren kommer inom kort att publiceras på www.bliwa.se/st För mer information ring ST Direkt, tfn. 020-578 578 eller gå in på www.st.org