• Fackförbundet ST/

Upprop från Fackförbundet ST inom Skatteverket: Vi kräver riktiga arbeten till de arbetslösa istället för praktikantplatser

Regeringens politik utgår från arbetslinjen. Framgångsfaktorn är att den bidragsberoende ska ha försörjning i form av arbete. Arbetsförmedlingen arbetar hårt med att få ut arbetssökande i arbete. Det som erbjuds arbetsgivare är praktikantplatser som betalas med arbetsmarknadsunderstöd samt praktikplatser för generationsväxling där Arbetsförmedlingen betalar upp till halva lönen. Skatteverket vill ställa upp och ta in praktikanter men har problem att finna ”riktiga” arbetsuppgifter som kan utföras och som inte är myndighetsutövning. De uppgifter man planerar att använda praktikanterna till är allt från kopiering och sortering av handlingar till att hålla ordning i arkiv. Dessa uppgifter är i dag inte en huvudsaklig arbetsuppgift för i stort sett någon medarbetare inom myndigheten. De arbetslösa får med denna lösning inte arbetserfarenhet som ger meriter för att i framtiden få ett ”riktigt” arbete. Fackförbundet ST inom Skatteverket har en bättre lösning för att ta emot arbetssökande till myndighetens ordinarie arbeten. Skatteverket har arbetsuppgifter, både nytillkomna tillfälliga arbetsuppgifter och andra arbetsuppgifter, som måste utföras. Problemet är att de nya arbetsuppgifterna är ofinansierade och att Skatteverkets ekonomi inte tillåter nyanställningar. Detta innebär att redan anställd personal måste utföra de nytillkomna arbetsuppgifterna och att andra viktiga arbetsuppgifter förblir ogjorda. Skatteverket har många arbeten som med fördel kan bedrivas som projektanställningar eller visstidsanställningar. Vårt förslag är att Regeringen tillför myndigheten styrda tillfälliga anslag för att anställa arbetslösa. Fördelen blir att arbetssökande får utföra riktiga arbetsuppgifter. Arbetsuppgifter som också är meriterande och ger bättre möjlighet till arbete i framtiden. Detta upprop antogs den 16 december 2009 vid Fackförbundet ST inom Skatteverkets ordförandekonferens i Stockholm Kontaktuppgifter: Avdelningsordförande Ing-Marie Sandin, 0709-352457, vice ordförande Lars-Göran Fridlund, 0703-771552, Lars Pauli, tf pressansvarig Fackförbundet ST, 070 – 316 18 65.