Uppsägning av industriavtalet djupt beklagligt

Industriavtalet har satt märket för svensk lönebildning sedan slutet av 90-talet. Det har haft avgörande betydelse för reallöneökningar och stabilitet på svensk arbetsmarknad i över 10 år.

- Märket har gynnat Fackförbundet STs 100.000 medlemmar inom staten, de statliga bolagen och samhällsekonomin som helhet, säger Åsa Erba-Stenhammar Märket för 2010 års avtalsrörelse är inte lika entydigt som tidigare avtalsrörelser. - Att Teknikarbetsgivarna säger upp avtalet är oförståeligt. Man borde istället ta sitt partsgemensamma ansvar och sköta utvecklingsarbetet inom ramen för det samarbetsavtal som industriavtalet är tänkt att vara. - Att stå upp för tankarna inom industriavtalet är dock inte bara en angelägenhet för industriavtalets parter utan för alla parter på svensk arbetsmarknad. - Det man kan fundera över är om Teknikarbetsgivarna vill abdikera från sin roll som märkessättare och därmed ansvarstagande för samhällsekonomin som helhet. I så fall så är en uppsägning av avtalet från deras del det enda rätta, säger Åsa Erba-Stenhammar, förhandlingschef Fackförbundet ST. Åsa Erba-Stenhammar Förhandlingschef för Fackförbundet ST Tel: 070-273 82 52 ST är det största fackförbundet inom statlig verksamhet. ST har cirka 90 000 medlemmar inom statliga myndigheter, universitet och högskolor, statliga bolag och affärsverk. Vi har 9 000 förtroendevalda fördelade på över nittio olika avdelningar. STs grundidé är att samla alla på samma arbetsplats i en fackförening. I ST kan alla vara medlemmar oavsett utbildning, befattning och arbetsuppgift. År 2003 bytte vi namn till fackförbundet ST, således är inte namnet längre en förkortning av Statstjänstemannaförbundet. På www.st.org/press kan du hitta mer information och du kan också prenumerera på STs pressmeddelanden!