Välkommen till Fackförbundet STs seminarier i Almedalen

Välkommen att träffa oss i Almedalen och delta i våra seminarier! Vi håller till i TCO-parken, Strandgatan 1.

Hur ansvarsfullt äger staten bolag?
Måndag 1 juli 11.00-11.45
Staten äger flera av de största företagen. Vi har rätt och kräva att staten är en ansvarsfull ägare av sina bolag. Men hur är det egentligen? Tar staten sitt ägaransvar?  Paneldiskussion med STs ordförande Britta Lejon, Mats Odell ordförande i Näringsutskottet och Carina Lundberg-Markow, ansvarig för ägarstyrning i Folksam. Mer information.

Drömjobb i staten
Onsdag 3 juli 8.30-9.30
Staten ska vara en attraktiv arbetsgivare för att klara framtidens stora omställningar. Det finns anledning att se över lönepolitik, karriärvägar, arbetsuppgifternas innehåll och möjligheter till personlig utveckling i arbetet. Vi presenterar rapporten Framtidsjobb i staten, därefter blir det diskussion mellan Britta Lejon, ordförande i ST, och Ulf Bengtsson, generaldirektör på Arbetsgivarverket. Mer information.

Våga vissla
Onsdag 3 juli 15.00-15.45
Tysta arbetsplatser är ett arbetsmiljöproblem för våra medlemmar och en hämsko för utvecklingen av de statliga verksamheterna. Men ytterst är också bristen på yttrandefrihet till skada för medborgarna, eftersom den minskar allmänhetens insyn i den gemensamma sektorn. Britta Lejon, ordförande i ST diskuterar med Johan Pehrson, riksdagsledamot, justitieutskottet (fp). Mer information.

Är arbetsmarknaden redo för doktorer?
Fredag 5 juli 10.00-10.45
Hur ser arbetsmarknaden ut för examinerade doktorer? Finns det ett glapp mellan den elitutbildning som erbjuds framtida forskare och arbetsmarknaden? Paneldiskussion med Inger Ehn Knobblock, utredare på ST, Henrik Sjöholm, chef politik, analys och opinion på Företagarna, SFS Doktorandkommitté och Ulf Danielsson, vice rektor Uppsala universitet. Mer information.

För mer information kontakta Sofia Johansson, pressekreterare, på 070-314 52 73, eller via sofia.johansson@st.org.

Fackförbundet ST är det största facket inom statlig sektor. För mer information se www.st.org