Välkommet med större befogenheter

Regeringen har nu överlämnat en proposition till riksdagen med förslag om utökade befogenheter för civilanställda inom Polismyndigheten och Ekobrottsmyndigheten. Det är en fråga som Fackförbundet ST har drivit i över 15 år.

- Det är ett välkommet förslag att civilanställda inom polisen ska få utökade befogenheter och göra fler arbetsuppgifter inom polisen. Det ökar effektiviteten och höjer kvaliteten inom Polismyndigheten. Vi hoppas nu att förslaget också blir riksdagens beslut, säger Karin Svenning, ordförande för ST inom polisen.

De föreslagna utökade befogenheterna handlar om att civilanställda ska kunna hålla fler typer av förhör, fatta fler beslut och inneha fler tjänster inom polisen.

- Det är bra att lagändringarna föreslås träda i kraft i 2 januari 2015 eftersom det är samtidigt som den nya organisationen för polisen träder i kraft. Utökade befogenheter för civilanställda inom polisen är en viktig pusselbit som möjliggör en bra start för en modern polismyndighet, säger Karin Svenning.

För mer information kontakta Karin Svenning, ordförande för ST inom polisväsendet, på 070-952 58 20.

Fackförbundet ST är det största facket inom statlig verksamhet. För mer information se www.st.org