Välkomnar budgetsatsningar på Arbetsförmedlingen

Idag presenterar Löfvens regering sin första budget. Arbetslösheten är alltför hög och vi behöver reformer för tillväxt och välfärd. Regeringen väljer att satsa både pengar och förändringar på en reformerad arbetsförmedling.

- Det är glädjande att våra förslag för en utvecklad arbetsförmedling äntligen får gehör. Det är bra att Arbetsförmedlingen får mer pengar för att jobba med kontakter med arbetsgivare och att matchningen mellan arbetsgivare och arbetstagare kan öka, säger Britta Lejon, ordförande i Fackförbundet ST.

Arbetsförmedlingens förvaltningsanslag föreslås öka med 905 miljoner kronor 2015 och 940 miljoner kronor 2016.

- Dessutom är det bra att Arbetsförmedlingen, precis som ST föreslagit, får jobba med andra arbetssökande än de som står längst ifrån arbetsmarknaden. Dels är det bra för de som söker jobb att de får ett bättre stöd och dels ökar det Arbetsförmedlingens legitimitet i samhället.

Regeringen satsar också på att välfärdens tjänstemän ska få använda sitt kunnande mer och att den administrativa bördan ska minska. Den styrning av myndigheter som oftast kallas New Public Management ska få fler alternativ och regeringen vill utveckla nya styrmodeller. Bland annat ska det utredas om det ska finnas separata utvärderingsmyndigheter.

- Det är välkommet att våra medlemmar som jobbar på statligt uppdrag ska få använda sin profession i högre utsträckning än idag och att de administrativa kraven ska minska. Jag förutsätter att Fackförbundets STs kompetens kommer tas tillvara i den utveckling som regeringen vill få till stånd, avslutar Britta Lejon.

För mer information kontakta Sofia Johansson, pressekreterare, på telefon 070-314 52 73 eller via sofia.johansson@st.org

Fackförbundet ST är det största facket inom statlig verksamhet. För mer information se www.st.org