Vi välkomnar besked i visstidsfrågan

Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson ger idag i DN beskedet att det ska bli skärpt lagstiftning i visstidsfrågan. EU har under lång tid kritiserat Sveriges regelverk för visstidsanställningar som allt för generöst eftersom det gör det möjligt att stapla visstidsanställningar.

- Många inom staten har en visstidsanställning och vi i ST välkomnar dagens besked att regeringen vill se en skärpt lagstiftning så att de inte ska gå och stapla visstidsanställningar på varandra, säger Britta Lejon, ordförande i Fackförbundet ST.

Nästan en fjärdedel av de statligt anställda har tillfälliga anställningar. I privat sektor är andelen betydligt lägre. Visstidsanställningar kan vara av godo både för arbetsgivare och arbetstagare men det vi vänder oss emot är när visstidsanställningarna missbrukas och när anställda inte får en fast anställning för en permanent arbetsuppgift. Statliga myndigheter borde kunna föregå med gott exempel med trygga jobb eftersom det är en politiskt styrd verksamhet.

Ylva Johansson säger också i kommentaren att hon tycker att TCOs förslag är bra. TCO och ST har föreslagit att det ska finnas en övre gräns på tre år för tidsbegränsade anställningar. Sedan ska anställningen övergå i en fast anställning.

-  Vi i ST vill också att regeringen ska avskaffa anställningsförordningens regler om enstaka kortvariga perioder. Idag går det att anställa både enligt Lagen om anställningsskydd, Las, och enligt anställningsförordningen. Sedan går det också att växla mellan dessa båda regelverk och upprätthålla tillfälliga anställningsformer extra länge i staten, avslutar Britta Lejon.

För mer information kontakta Sofia Johansson, pressekreterare, på telefon 070-314 52 73 eller via sofia.johansson@st.org

Fackförbundet ST är det största facket inom statlig verksamhet. För mer information se www.st.org