Effnet omorganiserar och genomför kostnadsbesparingsprogram

Mot bakgrund av de senaste två årens otillräckliga marknadstillväxt för dotterbolaget Factum Electronics, den försvagade världsekonomin och en ambition att höja lönsam-heten genomför Effnet Holding AB en omorganisation och ett kostnadsbesparings-program.

Som del av detta program har bolagets styrelse överenskommit med Hans Runesten att han lämnar sin post som bolagets VD och koncernchef den 28 februari 2009. Hans Runesten kommer att kvarstå som styrelseledamot i bolaget och ställer sig till förfogande för att vid behov även fortsättningsvis stötta bolaget på operationell nivå. Kenneth Lundgren kommer från och med 1 mars 2009 att utöver sin nuvarande roll som VD för Factum Electronics även att fungera som koncernchef. Som VD för dotterbolaget Effnet AB tillträder vid årsskiftet nuvarande vice VD:n Joakim Enerstam som är civilingenjör med 9 års erfarenhet från Effnet AB, både från forskning & utveckling och försäljning & marknadsföring.

”Hans Runesten har under snart sex år framgångsrikt lett Effnet på ett engagerat och skickligt sätt. Det program vi nu genomför bär i hög grad hans kvalitetsmärke. Vi är glada att fortsatt få del av Hans kunskap och professionalism i styrelsearbetet” säger Göran E. Larsson, styrelseordförande, Effnet Holding AB. ”Det känns också betryggande att den nya organisationen fortsatt kommer att ledas av personer med gedigen erfarenhet från våra respektive affärsområden och marknadssegment” fortsätter Göran E. Larsson.

Koncernens verksamhet koncentreras till Factum Electronics lokaler i Linköping och Effnets lokaler i Luleå. Bolagets Stockholmskontor stängs och koncernfunktionerna för-läggs till Factum Electronics i Linköping.

Under året redan genomförda kostnadsnedskärningar och nu beslutade besparingsåtgärder avseende personal, lokaler och övriga kostnader resulterar i att koncernens kostnadsbas när programmet får full effekt i slutet av 2009 minskats med närmare en tredjedel, jäm-fört med kostnadsbasen i början av 2008.

”Jag har nu i stort genomfört de planer för omstrukturering och förändring som jag före-satte mig när jag 2003 tillträdde som koncernchef. Header Compression har gjort kom-mersiellt genombrott och vi har framgångsrikt fortsatt uppbyggnaden av affärsområdets långsiktiga kontraktsportfölj. Factum Electronics har blivit mer marknadsorienterat och delvis ändrat sin affärsmodell, utökat sitt produktsortiment, fått ett nytt affärsområde och nått nya kundgrupper. Våra båda dotterbolag har goda produkterbjudanden med mycket starka varumärken och marknadspositioner.” säger Hans Runesten, VD och koncernchef, Effnet Holding AB.

Hans Runesten fortsätter ”Vi genomför nu en aggressiv plan för anpassa verksamheten till de yttre omständigheterna som råder och för att förbättra det finansiella resultatet. Koncernen står därefter väl rustad för att möta en tuffare marknad och jag ser fram emot att nu fortsätta mitt arbete i styrelsen för Effnet Holding AB”.