Factum Electronics Holding AB (publ)

BOKSLUTSKOMMUNIKÉ Januari –december 2011

• Factumkoncernens omsättning för det fjärde kvartalet 2011 uppgick till MSEK 4,6 (2,1). Omsättningen för helåret uppgick till MSEK 13,7 (6,7).
  • Rörelseresultatet för det fjärde kvartalet var MSEK 0,8 (-2,7) och för helåret MSEK -1,9 (-11,0). Nettoresultatet för kvarvarande verksamhet, fjärde kvartalet, uppgick till MSEK 0,7 (-2,8) och för helåret MSEK -9,6     (-11,4) eller SEK -5,54 (-12,39) per aktie.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick för det fjärde kvartalet till MSEK 1,1 (-5,3) och för helåret MSEK -2,0 (-11,9) eller SEK -1,14 (-12,96) per aktie.
  • Koncernens likvida medel uppgick vid periodens slut till MSEK 1,2 (vid årsskiftet 4,2) vilket motsvarar SEK 0,71 (0,01) per aktie.
  • Eget kapital i koncernen uppgick vid periodens utgång till MSEK 1,2 (vid årsskiftet 13,9) eller SEK 0,71 (0,03) per aktie. Koncernens soliditet uppgick vid periodens utgång till 21 (vid årsskiftet 67) procent.

Händelser efter periodens slut

• Factum Electronics Holding AB har ingått avtal med den största aktieägaren Paradise Digital & Co Ltd om överlåtelse av dotterbolaget Factum Electronics AB för en köpeskilling om MSEK 3. Avtalet är villkorat av bolagsstämmans godkännande och en extra bolagsstämma kommer att sammankallas för detta ändamål till den 9 mars 2012. På bolagsstämman kommer även framläggas förslag till förvärv av Eureka Oil AB genom en apportemission. Om bolagsstämman beslutar i enlighet med dessa förslag blir effekten att Factum Electronics Holding AB byter verksamhet till produktion av olja, i första hand ur kolvätehaltigt avfall. Förslagen till försäljning av dotterbolaget och förvärv av ny verksamhet redovisas mer i detalj i ett pressmeddelande som offentliggörs samtidigt med denna bokslutskommuniké.