Factum Electronics Holding AB (publ) DELÅRSRAPPORTJanuari – mars 2011

Report this content

Factumkoncernens omsättning för det första kvartalet 2011 uppgick till MSEK 3,9 (2,5).

Rörelseresultatet för det första kvartalet var MSEK -0,7 (-1,9).

Nettoresultatet för kvarvarande verksamhet uppgick till MSEK -0,8 (-2,0) eller SEK -0,43 (-2,73) per aktie.

Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick för det första kvartalet till MSEK -2,5 (-3,3) eller SEK -1,47 (-4,62) per aktie.

Koncernens likvida medel uppgick vid periodens slut till MSEK 1,0 (vid årsskiftet 4,2) vilket motsvarar SEK 0,56 (0,01) per aktie.

Eget kapital i koncernen uppgick vid periodens utgång till MSEK 10,0 (vid årsskiftet 13,9) eller SEK 5,83 (0,03) per aktie.

Koncernens soliditet uppgick till 64 (vid årsskiftet 67) procent.

Dotterbolaget Header Compression Sweden Holding AB utdelades till aktieägarna och särnoterades i februari 2011 på Nasdaq OMX First North.

FÖRSTA KVARTALET 2011

Koncernen

Kvartalets försäljning motsvarar över 50% av försäljningen under helåret 2010. Även resultatet är bättre till följd av återhämtning i marknaden, kostnadsrationaliseringar i befintliga plattformar, och de kostnads-besparingsprogram som nyligen genomförts i Factum Electronics AB. Mot bakgrund av detta ser även utsikterna för andra kvartalet goda ut.

Digital Broadcasting

Efter att parterna kommit överens om hur digitalradio i Tyskland skall hanteras har en återhämtning av marknaden gällande digital broad-casting noterats.
Under kvartalet blev Factum Electronics AB nominerade som leverantör av head end utrustning till en stor nätoperatör i Tyskland.

Ytterligare digitalradioutrustning från Factum beställdes från P4 i Norge, Teleko i Tjeckien och andra befintliga kunder. Flera support- och hyresavtal av utrustning är nu tecknade.

I Norge har ett släckningsdatum för FM annonserats och beslut om att ersätta FM med DAB tagits. Troligtvis kommer detta att följas av liknande beslut i andra länder inom kort.

När det gäller Middleware har Factum fått två meriterande order under kvartalet, båda gällande ETI- filer till stora leverantörer mot bilindustrin. Efter att ha förfinat  vårt erbjudande ser utsikterna mycket goda ut för ökad försäljning i segmentet.

Fortsatta framgångar för NICAM med leverans av utrustning till Ryssland och Indonesien registrerades under perioden och volymen av offertförfrågningar är  fortsatt tillfredsställande.

Header Compression

Avseende Header Compression skall noteras att det endast är händelser under januari som ingår i denna kvartalsrapport. Fullständig information gällande hela första kvartalet står att finna i det utdelade bolagets kvartalsrapport. Sär-noteringen av bolagen genomfördes i februari 2011 och verksamheterna rapporterar därefter självständigt.

Intäkterna från affärssegmentet Header Compression härrör sig under rapportperioden  från de supportavtal som tidigare har ingåtts och löpande royalty.

Nettoomsättning och resultat

Koncernens omsättning för det första kvartalet uppgick till MSEK 3,9 (2,5).

Avskrivningarna uppgick till MSEK 0,3 (0,5), varav MSEK 0,3 (0,4) avsåg avskrivningar på balanserade utgifter för utvecklingsarbeten.

Rörelseresultatet var MSEK -0,7  (-1,9).

Finansnettot uppgick till MSEK       -0,1 (-0,1).

Kvartalets nettoresultat för kvar-varande verksamhet uppgick till  MSEK -0,8 (-2,0)  eller SEK -0,43   (-2,73) per aktie.

Kassaflödet från den löpande verksamheten var MSEK -2,5 (-3,3) eller SEK -1,47 (-4,62) per aktie.

Investeringar

Under kvartalet har investeringar i inventarier gjorts med MSEK - (0,0). Utgifter för utvecklingsarbete om MSEK 0,2 (0,3) har aktiverats.

Personal

Medelantalet anställda under kvartalet uppgick i kvarvarande verksamhet till 13 (16) personer. Vid kvartalets slut uppgick antalet anställda till 12 (15).

FINANSIELL STÄLLNING

Likvida medel

Koncernens likvida medel uppgick vid kvartalets slut till MSEK 1,0 (vid årsskiftet 4,2) vilket motsvarar SEK 0,56 (0,01) per aktie.

Eget kapital och soliditet

Eget kapital uppgick till MSEK 10,0 (vid årsskiftet 13,9) eller SEK 5,83 (0,03) per aktie. Koncernens soliditet var vid kvartalets utgång 64 procent (vid årsskiftet 67).

MODERBOLAGET

Factum Electronics Holding AB redovisade ett rörelseresultat för kvartalet om MSEK -0,8 (-0,8).

Moderbolagets egna kapital upp-gick vid kvartalets slut till MSEK 33,9 (vid årsskiftet 37,5). Likvida medel uppgick till MSEK 0,8 (vid årsskiftet 4,1). Inga investeringar har gjorts under perioden.

VÄSENTLIGA RISKER OCH OSÄKERHETSFAKTORER

Koncernen och moderbolaget är genom sin verksamhet utsatt för risker av både rörelsekaraktär och finansiell karaktär, vilka bolaget självt kan påverka. Inom bolaget pågår en kontinuerlig process för att identifiera förekommande risker samt bedöma hur dessa skall hanteras. Marknaderna för Factum-koncernens produkter känne-tecknas av långa införsäljningstider. Bolagen verkar på tidiga marknader med stor potential men med ryckig försäljningsutveckling.

Moderbolaget bedriver ingen operativ verksamhet, varigenom riskerna i detta bolag är begränsade till likviditetsrisk.

För en fullständig redogörelse av identifierade risker samt företagets arbete med att hantera dessa hänvisas till not 3 i årsredovisningen för 2010 ”Riskanalys och risk-hantering”.

FRAMTIDSUTSIKTER

Styrelsen har fortsatt en positiv syn på koncernens potential och bedömer att den på sikt kommer att kunna redovisa god lönsamhet.

KOMMANDE INFORMATIONS-TILLFÄLLEN

21 juli 2011         Delårsrapport för januari-juni 2011 21 oktober 2011  Delårsrapport för januari-september 20118 februari 2011   Bokslutskommuniké för 2011

Linköping den 12 maj 2011

Factum Electronics Holding AB (publ)

Denna rapport har ej granskats av bolagets revisorer.

För ytterligare information, vänligen kontakta

Patrik Olsson, Verkställande direktör, +46 (0)13 36 86 00 (växel) / +46 (0)734 03 94 34 (mobil)

Pernilla Glännfjord, Finanschef, +46 (0) 13 36 86 00 (växel) / +46 (0)708 99 86 18 (mobil)

eller besök bolagets hemsida www.factumholding.se

Factum Electronics Holding AB (publ), organisationsnummer 556526-6516, har sitt säte i Linköping.

Postadress: Teknikringen 1H, 583 30 Linköping.

Bolagets aktie (kortnamn FACT) handlas sedan i juli 2004 på NASDAQ OMX First North Premier. Certified Adviser är Remium (www.remium.com).

För förklaring av finansiella och tekniska termer, se ordlistor på sidorna 40-42 i årsredovisningen för 2010, vilken finns på www.factumholding.se eller kan beställas från bolaget, tel 013 36 86 00.